Kövesd friss cikkeinket RSS csatornánkon
GYERMEK

Diszlexia - Amikor a gyerek nem tud olvasni, nem tud írni (vagy csak alig)

Szerző:
Szabó Anna
Minden iskolai osztályban két gyermeket érint. De hogyan ismerhető fel a diszlexia, mi segít és mi nem tanácsos?

A dolgozat több szempontból is szokatlan: egy negyedikes gyerek két oldalon keresztül meséli el egy táborozási kaland fantáziadúsan megírt történetét. A műnek szép íve van, feszültséggel és meglepő befejezéssel. De hiába magával ragadó, a szöveg minden sora alá van húzva pirossal. A tanár minden második szóból kiemelt egy helyesírási hibát. A negyedikes frusztrált, a szülei tanácstalanok.

Ilyen és ehhez hasonló füzetekkel jönnek a gyermekorvoshoz. A kiváltó ok ebben az esetben is a diszlexia nevű olvasási és helyesírási zavar. Amikor a gyerekek megtanulnak írni és olvasni, az írás kezdetben érthetetlen "kód" számukra, amely sok ismeretlen szimbólumból áll. Nemcsak meg kell tanulniuk, hanem el is kell sajátítaniuk és automatizálniuk. Az olvasási és írási zavarokkal küzdő gyermekek számára ez a kód rejtély marad, amelyet mindig nehéz megoldani. A tanulók hét-tíz százaléka érintett.

"Minden osztályban két gyermek érintett Németországban, de Európa más országaiban is hasonló a helyzet." - mondja Claudia Haupt, a hamburgi gyermekorvosok szakmai szövetségének elnöke. A nehézségek okának felismerése gyakran sokáig tart. Az írás, de különösen az olvasás, a szövegek gyors megértése terén jelentkező problémák ugyanis általában szinte minden iskolai tantárgyat érintenek. Előfordulhat, hogy a gyerek tud számolni, de matekból mégis rosszul teljesít, mert egyáltalán nem érti a szöveges feladatot. Csak fokozatosan derül ki az iskolai problémák oka.

Ennek hátterében gyakran egy kisgyermekkori beszédfejlődési zavar áll, amely az iskoláskor elérésekor már nem észlelhető, de hatással van a nyelvhasználatra, például a helyesírásra, az olvasásra és az írásra - mondja Judith zu Eulenburg. A logopédus és nyelvterapeuta Hamburgban vezet egy olvasás- és helyesírásterápiával foglalkozó rendelőt. "Az olvasási és a helyesírási zavar okai nagyon különbözőek, ezért a tapasztalt terapeutáknak nagyon alaposan meg kell vizsgálniuk az egyes gyermekeket" - mondja.

Egy dolog azonban mindenkire vonatkozik: a nyelvelsajátítási szakaszban a gyerekek a társas interakciókból tanulnak, a nyelv használatával, a nyelvi kifejezéssel és a szókincsük bővítésével. "Ha a gyerekeket rendszeresen a képernyő előtt felejtjük, sok szót hallanak, de magát a nyelvet alig használják - és ez nagy különbség" - mondja Charlotte Schulz gyermekorvos, a hamburgi gyermekorvosok szakmai szövetségének szóvivője. Ez egy újabb ok, amiért a gyerekeknek nem szabad sok időt tölteniük a képernyők előtt.

Azokra a gyerekekre, akiknek a szülője vagy testvére érintett, különösen oda kell figyelni. Különös figyelmet kell fordítani arra is, ha a gyermekek nem érdeklődnek az első szavak olvasása iránt, vagy ha az iskolakezdés után sokáig tart az egyes betűk megtanulása vagy a hangok megkülönböztetése. A szótagolás és a rímek megtalálása is nehézségekbe ütközhet.

A gyerekek ilyenkor tehetetlennek érzik magukat, gyakran reagálnak hasfájással vagy alvászavarokkal, nyugtalanok és néha agresszívek. Az, hogy már eleve le vannak maradva a fejlődésben, stresszt okoz nekik. "Ezt állandó inkompetenciaként élik meg - és ez kihat a családra is, amely nyomás alá kerül" - mondja Haupt gyermekorvos. A gyerekek rendkívül keményen dolgoznak, és ez annyi energiát köt le, hogy másra már nem marad elég. "Megfelelő teljesítménydiagnosztikára van szükség, hogy kiderüljön, mi is a probléma valójában".

A hamburgi iskolákban a Schnabel-tesztet, egy szabványosított helyesírási tesztet használnak. A problémák általában az első osztály vége felé válnak nyilvánvalóvá. De: "Sok olyan gyerek van, aki nagyon-nagyon sokáig kompenzálja a gyengeséget" - magyarázza Judith zu Eulenburg. Ő gondozott egy gyermeket, aki még az iskolai olvasási versenyt is megnyerte. A kislány bemagolta a könyvet, majd szabadon szavalt.

De milyen megoldások vannak? "Először is fontos az átfogó kognitív teljesítménydiagnosztika" - mondja zu Eulenburg. Ezt gyermek- és ifjúságpszichiáterek és pszichoterapeuták végzik. "Nagyon korán tudunk segíteni" - mondja zu Eulenburg -, "ráadásul minél később kezdődik a segítség, annál nehezebb dolgunk van".

gyerek diszlexia oktatás olvasás gyerek fejlesztés tanulás iskola iskolás gyerek
Szólj hozzá Te is!
SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP

Adja meg születési időpontját!

VAGY

KÉREM AZ ELEMZÉST

HÍRLEVÉL