KÖZÉRZET

A 13 legfontosabb jógatitok

Nem véletlenül az egyik legvonzóbb mozgásforma a jóga: kecses mozdulatok, formás idomok, kicsattanóan jó közérzet jellemzik gyakorlóját. A legnagyobb titka pedig pont az, hogy nem sport, inkább életforma.


1. Mi is a jóga?

A „jóga” szó jelentése „egység”/ „egyesülés”. A jóga-gyakorlatok alapja az a hit, hogy a test és a légzés szoros kapcsolatban áll a tudattal. Azáltal tehát, hogy szabályozza a légzést és meghatározott testtartásokat, ászánákat ír elő, a jóga harmóniát teremt.

A jóga öt kulcselemből áll össze: helyes légzés, helyes gyakorlatok, helyes lazítás, helyes étkezés, valamint pozitív gondolkodás és meditáció. A gyakorlatok vagy ászanák célja a megfeszült izmok kioldása, a belső szervek működésének serkentése, az ízületek és inak rugalmassá tétele.

 

2. Helyes gyakorlatok: jóga ászanák

Az ászanák lényege a test hajlékonyságának és erejének fokozása. A testhelyzetek között lassú és sima az átmenet. A hirtelen mozdulatokat kerüljük, mert a tejsavképződést fokozva kimerültséget okoznak.

 

3. Bárki elkezdheti

A jógát bárki, bármikor elkezdheti, fiatalok és öregek egyaránt. Bár elvileg senkinek sem árt, betegség kétségek esetén mindenképpen kérjük ki az orvosunk véleményét.

 

 

4. Helyes légzés

A legtöbb ember légzőkapacitásának csak töredékét használja ki. A megfelelő légzéstecnika az orron át történő légzés, az energia és az életerő felszabadítása. A gyakorlatok elsősorban a kilégzésre koncentrálnak, hogy a tüdő megszabaduljon az állott levegőtől, a testből pedig kiürüljenek a toxikus anyagok.

 

5. Helyes lazítás

A testi egészség megtartásához létfontosságú, hogy relaxáció segítségével enyhítsünk a feszültségen. Minden ászana-sorozatot kezdjünk és végezzünk relaxációval, és lazítsunk az egyes testtartások között is.

 

6. étrend

A jóga-tanítvány számára ajánlott étrend az egyszerű és teljesértékű vegetáriánus étrend, könnyen emészthető, természetes alapanyagokból. Segít megőrizni az egészséget és megszabadítja a tudatot a csapongó gondolatoktól. Kerüljük a finomított, tartósított ételeket.

 

7. Pozitív gondolkodás és meditáció

A meditáció a tudatosság állapota. A meditáláshoz először meg kell tanulnunk csendet teremteni a tudatunkban, és szellemi energiánkat befelé fordítani, önmagunkba. A meditáció csökkenti a stresszt és új energiát ad. Ha naponta gyakoroljuk, észre fogjuk venni, hogy elősegíti a világos, pozitív gondolkodást is, és lelki békét termet.

 

8. A tanár fontossága

Függetlenül attól, hogy egyedül vagy csoportban tanulunk, legjobb, ha szakképzett tanár irányít. A tanár mutatja be, hogyan hajlítsuk testünket gyöngéden egy-egy pózba, és ami még fontosabb, hogyan lélegezzünk helyesen egyensúlyozás közben. Ő az, aki figyel, nehogy megrándítsuk valaminket, és hogy az ászannák során testtartásunk egyenes maradjon.

A szakértő amellett, hogy technikánk javításában és fejlesztésében segít, megerősíti bennünk a hitet is, hogy képesek leszünk végrehajtani az ásaznát.

 

9. Mire lesz szükségünk?

A jógázáshoz nincs szükség különleges felszerelésre. Vehetünk ugyan szivacsos jógaszőnyeget, de egy törülköző vagy szőnyeg ugyanúgy megteszi. Ha szobában dolgozunk, biztosítanunk kell az üres teret, bútorok nélkül. A helyiség legyen kellemes hőmérsékletű, nyugodt.

Előkészület
Mielőtt elkezdenénk, vegyük le ékszereinket, szemüvegünket, és vegyük ki a kontaktlencsét.

Felszerelés
Kényelmesebb, ha szőnyegen vagy törülközőn jógázunk. A relaxációhoz legyen nálunk meleg takaró.

Öltözék
Az öltözékünk legyen kényelmes, biztosítson tökéletesen szabad mozgást. Legjobb, ha mezítláb jógázunk, akinek fázik a lába, húzzon zoknit.

 

10. Hol és mikor jógázzunk?

Próbáljunk meg naponta jógázni, de legyünk finomak, ne erőltessük magunkat. A jóga legyen öröm. Biztosítsunk egy órát, amikor senki nem zavar, és nem kell sietnünk. A reggeli jóga kilazítja az alvásban megmeredt ízületeket. Az esti gyakorlás elűzi a napi feszültségeket. A jóga előtt legalább két óráig ne együnk.

Jóga a szobában
Ha bent jógázunk, keressünk nyugodt, tágas teret. A jógaórák előnye, hogy a résztvevők egymást bátorítják, a csoportos foglalkozás energiát ad.

Jóga a szabadban
A jóga egyensúlyt teremt a test és a tudat között, keressünk hát ehhez megfelelő színteret. A tökéletes hely a természetes, szép és nyugodt táj.

 

11. Milyen hosszú egy foglalkozás?

A legjobb, ha körülbelül másfél órát szánunk a jógázásra. Ha sok a dolgunk, a jóga lehet rövidebb, kevesebb aszanával. Nagyon fontos, hogy ne legyünk közben zaklatottak, és a pózok között maradjon idő a lazításra. A légzőgyakorlatokat halasszuk nyugodtan későbbre.

 

12. Mire képes a testünk?

Mielőtt elkezdünk begyakorolni egy aszanát, fontos, hogy felismerjük testünk adottságait. Soha ne kényszerítsük testünket egy pózbe, ne lépjünk túl fizikai korlátainkon. Ne feledjük, a jóga nem versenysport. Lehet, hogy a haladás lassú, de a testünk idővel hajlékonyabbá válik. Finoman igazítsuk testünket a pózokba, figyeljünk, hogy a testünk bármely pontján nem gyűlik-e a feszültség. Ha igen, tudatosan próbáljuk oldani a feszültséget a megfelelő légzés segítségével.

 

13. Egyensúly a test két oldala között

Szokásos mindennapi tevékenységeink általában a test egyik felét dolgoztatják meg. Az egészséges és harmonikus egyensúly megőrzése érdekében fontos, hogy a test mindkét fele ugyanolyan erős és rugalmas legyen. A jógagyakorlatok egyformán megdolgoztatják a test bal és jobb oldalának izomcsoportjait, így biztosítva az egyensúlyt.

Szólj hozzá Te is !

OLVASS TOVÁBB!

SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP

Adja meg születési időpontját!

VAGY

KÉREM AZ ELEMZÉST

HÍRLEVÉL