FOGYÓKÚRA

Magas fehérjetartalmú diéták

A magas fehérjetartalmú diéták nagyon népszerűek voltak a ’70-es években, és most az Atkins-diétának köszönhetően második fénykorukat élik. Vajon tényleg működnek, vagy ez is csak átverés? És vajon vannak-e nemkívánatos mellékhatásaik?
Az ilyen diéták alapelve ugyanaz: rengeteg fehérjét (húst, tojást stb.) kell enni, viszont nem szabad szénhidrátokat fogyasztani.


A kezdeti nagy súlyvesztés (az első héten akár 6 kg is lemehet!) nagyon jónak tűnik, ez azonban nem zsírleadást jelent, hanem vízveszteséget. Amikor a szervezet nem kap elegendő szénhidrátot (ami pedig az elsődleges energiaforrása), akkor a glükogénraktárakat éli fel, és mivel 1 gramm glükogénhez 4 gramm víz kapcsolódik, ilyenkor nagyon könnyű gyorsan leadni pár kilót – pontosabban pár kiló vizet.



A magas fehérjetartalmú diéták hatásai

A szervezet csak akkor kezdi el bontani a zsírt, amikor a glükogénraktárak már kiürültek. Mivel ez lassan történik, úgy tűnhet, hogy a diéta már nem is működik. Az ilyen típusú diétákkal az egyik probléma az, hogy változásokat idézhetnek elő a zsírsejtekben, ami miatt a diéta abbahagyása után még több zsír gyűlik össze a szervezetben, mint amennyi előtte volt! Ha pedig hosszú ideig tartjuk magunkat a diétához, akkor kellemetlen mellékhatásokra kell számítanunk.

1. Az emberi szervezet igen összetett rendszer, amelynek mindenféle tápanyagra (fehérjére, szénhidrátra, zsírsavakra, vitaminokra, ásványi anyagokra és vízre) szüksége van, mégpedig a megfelelő arányban. Ha azonban a diéta nem kiegyensúlyozott, akkor az károsan hat a szervezetre. Az egészséges étrendben a napi kalória-bevitel 10-15%-a fehérje, 55-60%-a szénhidrát, és legfeljebb 30%-a zsír.

2. A magas fehérjetartalmú diéták az ember jókedvére és lelkiállapotára is kihatnak: stresszt és ingerlékenységet váltanak ki, amik miatt az ember még inkább kívánja a szénhidrátokat és a zsíros nasikat.


3. A magas fehérjetartalmú diéták növelik a csontritkulás kockázatát, mivel a fehérjében dús ételek savképződést váltanak ki. Ezt a szervezet úgy próbálja semlegesíteni, hogy kalciumot von ki a csontokból.

4. A savképződés miatt a vizelet is savasabb lesz, vagyis a veséknek többet kell dolgozniuk. A vizsgálatok azt is kimutatták, hogy a vegetáriánusok (vagyis azok, akik szénhidrátban gazdag ételeket esznek) esetén kisebb a szívbetegségek, a cukorbetegség és a rák kialakulásának a kockázata.

5. A magas fehérjetartalmú diéták gyakran túl sok telített zsírsav bevitelét kívánják meg. Ha a fehérje főként állati forrásokból származik (hús és tejtermékek), akkor a rengeteg telített zsírsav növelheti a szívbetegségek kialakulásának a kockázatát.

6. A főleg fehérjebevitelt megcélzó diéták felborítják az anyagcserét, és emiatt betegségek alakulhatnak ki, mivel a máj nem tud elegendő szénhidrátot raktárazni ilyenkor.





Szólj hozzá Te is!
SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP

Adja meg születési időpontját!

VAGY

KÉREM AZ ELEMZÉST

HÍRLEVÉL