2017. március 30. - Zalán
RSS hírcsatornák Pinterest Tweet
Megosztom
DXN termékek Az örök szerelem lakatja
Női Portál
2017. március 30. - Zalán
RSS hírcsatornák Pinterest Tweet
Megosztom

Hangulatingadozások - Hogyan segíthetnek a táplálékok?

Páli Zsuzsanna

Szürke, borongós idő; korai sötétedés; munkahelyi stressz; válás; iskolai konfliktus; premenstruális szindroma – csak néhány ok, a hangulatingadozást kiváltó tényezők közül. Hogyan segíthetünk ezen különféle élelmiszerekkel?

 

A normális mértékű hangulatingadozás teljesen természetes, nem lehet egy ember állandóan jókedvű. Ideális esetben mindenki képes az érzelmei kordában tartására, indulatai feldolgozására. A baj akkor van, ha az indulatkezelés már nem megy és a lehangoltság gyakori, netán hosszantartó.

A hangulatingadozás az érzelmi élet egyensúlyvesztése. A hosszabb ideig elhúzódó folyamatra jellemző a szomorúság, lehangoltság, negatív önértékelés, súlyosabb esetben alvászavar, étvágytalanság. A tartós lehangoltságot és pesszimizmust a köznyelv depressziónak nevezi. A depresszió azonban ennél jóval összetettebb folyamat, és számos más, súlyos tünettel jár, bár kétségtelen, hogy ha a hangulati labilitás tartósan fennáll, és megoldatlan marad, akkor ez az állapot depresszióba fordulhat át.

Hogyan segíthetnek az élelmiszerek?

Egyes élelmiszerek jó hatással vannak a hangulatért felelős agyi vegyületek termelődésére.

A triptofán tartalmú ételek segítik a szerotonin nevű idegi ingerületátvivő anyag termelődését. Ilyen élelmiszerek: a banán, tejtermékek, zöldborsó. A rossz hangulatban lévő emberek ösztönösen sok szénhidrát tartalmú ételt, főként csokoládét esznek. Ezek fokozzák a szerotonintermelést.

Az agy megfelelő működéséhez szükség van omega-3 zsírsavakra, azonban ezek sok ember étrendjéből hiányoznak. Kutatások összefüggést mutattak ki az alacsony omega-3 zsírsavak szintje és a depresszió között. A tenger gyümölcseiben és a zsíros húsú halakban (tonhal, lazac, tőkehal) találhatók meg ezek a zsírsavak.

A rosszkedv leküzdésében segítenek a B-vitaminokban és folsavban gazdag élelmiszerek is, mint például a lencse, spárga, zöldsaláta, burgonya, tejtermékek, olajos magvak, zöldborsó.

Álmatlanság

Világszerte az emberek közel egyharmadát kínozzák a nyugtalan éjszakák. Ez önmagában nem betegség, hanem tünet. Hátterében stressz, várandósság, későesti koffeinfogyasztás, szorongás vagy depresszió állhat. Az alvás hiánya másnap ingerlékenységet eredményezhet, ha tartósan fennáll, immungyengeséget okoz.

Számos táplálékról köztudott, hogy alvászavarok esetén jótékony hatású.
Ilyenek a magnéziumban, a fitoösztrogénekben, összetett szénhidrátokban és a B-vitaminokban gazdag élelmiszerek: bab, burgonya, tejtermékek, szója, lenmag.
Lefekvés előtt egy pohár langyos, mézes tej jótékony hatású lehet. A tej jó triptofánforrás, a méz pedig, segíti a triptofán hasznosítását.

Premenstruális szindróma

A nők közel 80%-ánál jelentkezik valamiféle premenstruális tünet a menstruációt megelőző néhány napban. Ennek kiváltó okai nem teljesen ismertek, de nagy valószínűséggel a hormonszint változásai a felelősek a tünetekért.

Legjellemzőbb tünetek: hangulatingadozások, fáradtság, ingerlékenység, puffadás, mellfeszülés. A problémák enyhíthetők rendszeres testmozgással, a koffeinbevitel csökkentésével, a menstruációt megelőző egy hétben sószegény étrenddel.

Mindannyiunk életében előfordulhatnak olyan krízishelyzetek, betegségek, amelyek hangulatingadozással járnak. Az összes, ilyen tünettel járó probléma esetében fontos a stabil háttér és a család támogató magatartása, szükség esetén pszichológus, pszichiáter szakember bevonása.

 

SzavazzSzavazzSzavazzSzavazzSzavazz

loading...

Személyre szabott horoszkóp ingyen!

Add meg a születésed időpontját!

Év: Hó: Nap:

óra perc mp

vagy napszakot:

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Top 3 olvasnivaló

Emlékszel még a kedvenc mesédre? - Húzz egy lapot és tudd meg, milyen üzenete van számodra

Emlékszel még a kedvenc mesédre? - Húzz egy lapot és tudd meg, milyen üzenete van számodra

A Tarot ezoterikus funkciója abban rejlik, hogy feltérképezi azt az élethelyzetet, amelyet éppen élünk. Ehhez a gyermekkor meséi is eszközül szolgálhatnak, mivel a hajdani korok történeteiben konkrét megoldások, üzenetek rejlenek.

Tovább »
9 élelmiszer és gyógyszer, amit nem érdemes kombinálni - Jó, ha észben tartod!

9 élelmiszer és gyógyszer, amit nem érdemes kombinálni - Jó, ha észben tartod!

Mindenki előtt köztudott, hogy az egyes gyógyszereket csak előírás szerint szabad szedni, és megfelelő étrendre van szükség a gyógyszeres kezelés alatt. Ám azt már kevesebben tudják, hogy bizonyos ételféléket nem igazán ajánlott néhány gyógyszer szedése alatt fogyasztani, ezért összeállítottunk egy listát 9 olyan élelmiszer és gyógyszerpárosításról, amit nem szabad együttesen kombinálni. 

Tovább »
5 jel, hogy jelenleg a hozzád illő munkát végzed és nem betegít meg - Teszteld le, hogy így van-e!

5 jel, hogy jelenleg a hozzád illő munkát végzed és nem betegít meg - Teszteld le, hogy így van-e!

Tudjuk jól, hogy a léleknek és a testnek nem megfelelő munka beteggé teheti az embert. Ha már kénytelenek vagyunk az életünk nagyját munkával tölteni, akkor értelemszerűen célszerű olyat választani, amit szeretünk vagy amivel legalább hellyel-közzel ki vagyunk békülve. Ellenőrizd le az 5 jel alapján, hogy vajon te is a neked való munkát végzed-e!

Tovább »

Kalkulátor

Wellness otthon

Ha egy kis felfrissülésre vágysz, próbáld ki az Ázsiából érkezett wellness-módszereket. A Távol-Kelet lazító gyakorlataival és fürdőtippjeivel garantáltan elűzheted a stresszt. Válassz, melyikre vágysz éppen?!

Még több kalkulátor »

Szakértők

Erdősné Zsóka

Szoptatási tanácsadó

Kérdezz! »
Összes szakértő »
Erdősné Zsóka

Társkereső

Társkereső
Eszter Mária Marcsi Eva Erika Éva 
Társkereső
Antal Attila Preky69 Gyula Attila 

Még több társkereső »

Női Portál oldaltérkép