UTAZÁS

Tihany - a Balaton csodás ékszerdoboza

Szerző:
Szabó Anna
Feledhetetlen napokat töltöttem Tihanyban. Körbejártam a félszigetet, és nem csak az apátság és a visszhang nyűgözött le, hanem a táj szépsége, a fenséges panoráma egyaránt. Ha néhány izgalmas napra vágysz, feltétlenül látogass el a Tihanyi-félszigetre.

Csodálatos este volt. Sétáltam a kikötőben, és azon gondolkoztam, vajon milyen nevezetességeket volna érdemes megtekintenem. Mindig is megragadott a tihanyi táj szépsége, rejtelme, a csend, a nyugalom, ami akaratlanul magához ragadja az arra járót.

Betértem egy  étterembe egy kávéra, és itt ismerkedtem meg egy idős bácsival, aki törzsgyökeres tihanyi lakos. Beszédbe elegyedtünk, majd rövid idő elteltével megkért, fáradjak ki vele: mutat nekem valamit. Egy festői állványhoz mentünk, amely le volt takarva. Amikor levette a leplet a vászonról, egy csodálatos műalkotás került a szemem elé. A kép a Liget és a Hajóállomás harmóniáját ábrázolta. Nagyon megfogott a festmény, a mester kiválót alkotott. Csak születhet az ember erre az isteni adottságra.

A bácsi megkérdezte, mi az úti célom, én azonban nem ismertem a falut, így csak a vállamat vonogattam. Néhány nevezetességre azonnal felhívta a figyelmemet, ahova el is látogattam.

Neked is feltétlenül látnod, tapasztalnod kell:

1. Tihanyi Apátság

I. András magyar király 1055-ben monostort és családi temetkezőhelyet alapított Tihanyban. Itt éltek a bencés szerzetesek is. A várat a kuruc időkben lerombolták, ma barokk templom és rendház fogadja a turistákat. A kéttornyú templom csodálatos épületegyüttes, legfőbb értéke az elhunyt I. András nyughelyéül szolgáló csarnokkripta. Ez egyébként az ország egyetlen kora középkorból épségben ránk maradt temetkezőhelye.

2. Ekho – a tihanyi visszhang

Tihany talán leghíresebb jelensége. A Visszhang-dombról elkiáltott szavak a kb. 300 méterre álló apátság faláról érkeznek vissza 2-3 másodperc múlva. Akár mondatokat is lehet kiáltani, csendes, tiszta időben jól hallhatóan verődik vissza.

3. A balatoni panoráma

A félszigetről csodálatos panoráma nyílik a magyar tengerre, a Balatonra. Belátni a Tihanyi révet, a kikötőt és a kompokat egyaránt.

4. Nádtetős házak

Az apátság környéke a mai napig megőrizte a 19. századi hangulatot a nádtetős, lávakőből emelt épületek kusza sorával. Külön kiemelném a Parasztgazda házát, ahol még kiállítást is megtekinthetünk a helyi parasztkultúra emlékeiből. A nádtetős házak közül sok eredeti bútorokkal van berendezve a mai napig is.

5. Babamúzeum

Kihagyhatatlan látványosság a Babamúzeum, ahol német és francia porcelánbabák eredeti ruhákban láthatók. A babák mellett a hozzájuk tartozó kiegészítők, és egyéb korabeli játékok is megtekinthetők. A tárlat rengeteg érdekessége közül kiemelném a csaknem egyméteres óriáskereket, amelynek apró hintáiban babák ülnek. Továbbá másik különlegessége a karját és lábát mozgató, beszélő baba.

6. Falumúzeum

A Falumúzeum falai között megismerkedhetünk a falu történetével, és kialakult népviseleteivel egyaránt.

7. Tihanyi rév

A Balaton északi és déli partjait összekötő kikötőinek hajó, komp révállomása. Feledhetetlen élmény volt számomra, amikor komppal szeltem át a csodálatos tavat.

8. Tihanyi Belső-Tó

Több ezer évvel ezelőtt keletkezett, mikor a vulkanikus hegyek – belső erők hatására – eltolták a réteglemezeket, és kialakult a lesüllyedt árok. Ezt a bő, termékeny vulkanikus talajt körbe szőlőtermesztésre, legelőit pedig állattenyésztésre használják.

9. Csárdák, cukrászdák

Ha szeretnél egy kellemes ebédet elkölteni úgy, hogy közben a Balaton csodálatos panorámája tárul eléd, akkor feltétlenül térj be Tihany egyik magyaros kisvendéglőjébe, csárdájába. Tihany fő italai: Tihanyi Kis burgundi, Tihanyi Kékfrankos.
A cukrászdákba betévedve, maga a titok a vendéglátóhelyek által készített híres sütemény, amelynek íze, neve akkor derül ki, ha megkóstoltad az ínyenc különlegességet.

Foto: www.tihany.hu

Szólj hozzá Te is!
SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP

Adja meg születési időpontját!