2017. október 18. - Lukács
RSS hírcsatornák Pinterest Tweet
Megosztom
DXN termékek Az örök szerelem lakatja
Női Portál
2017. október 18. - Lukács
RSS hírcsatornák Pinterest Tweet
Megosztom

A jóból is megárt a sok! A túlzott folyadékbevitel is veszélyes!

Szinte nincs nap, hogy ne hallanánk a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel fontosságáról, ami szükséges szervezetünk működéséhez, fizikai és szellemi teljesítőképességünkhöz, egészségünk megőrzéséhez és a jó közérzetünkhöz. Természetesen helyes erre felhívni a figyelmet, mégis érdemes megjegyezni, hogy a túlzott folyadékfogyasztás veszélyes is lehet.

 

Valóban fontos a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás, hiszen az enyhe kiszáradás is kellemetlen tünetekkel járhat. Mégis érdemes megjegyezni, hogy nem tanácsos átesni a ló túlsó oldalára, a túlzott folyadékfogyasztás ugyanis veszélyes is lehet, extrém esetben akár halált is okozhat, legyen szó akár olyan ártalmatlan italról, mint az egyébként éltető víz.

Vízháztartásunk viszonylag szigorúan szabályozott, a napi ingadozása nem haladhatja meg a test víztartalmának 1 %-át, ez azt jelenti, hogy egy egészséges felnőtt esetében ez a tartomány mindössze 250-500 ml között mozoghat. Folyadékvesztés esetén, mint pl. a verejtékezés, azonnal működésbe lép testünk jelzőrendszere, szomjasak leszünk, vesénk pedig visszatartja a szervezetünkben lévő folyadékot. A legtöbb ember ezekre a jelzésekre reagálva pótolja a szükséges folyadékmennyiséget, azaz megfelelő mértékben inni kezd. Ritkán, de előfordul azonban az is, hogy valaki ilyenkor túlzásba viszi a folyadékbevitelt vagy az egész napos szomjazás után hirtelen akarja nagy mennyiségben pótolni az elvesztett folyadékot, és ez túlzott hidratációhoz vezet.

A túlzott folyadékbevitel lehet akut, amikor nagyon rövid idő alatt kerül túl sok folyadék a szervezetbe (pl. egy sörözés, sportolás alkalmával vagy drogfogyasztás miatt) és lehet krónikus is, amikor hosszabb távon jelentkezik a túlzott folyadékfogyasztás (pl. antidepresszáns tartós szedése esetén vagy kényszerivásban szenvedőknél)” – magyarázza Antal Emese, az EHI tudományos munkatársa.

Fotó: Európai Hidratációs Intézet

Az egyszeri, nagyobb mennyiségű folyadékbevitel többnyire ártalmatlan, ezt a szervezet gyakoribb és bőségesebb vizeletürítéssel korrigálja. Sportolóknál, fizikai munkát végzőknél, amikor a verejtékezéssel nemcsak vizet, hanem nagyobb mennyiségű sót is veszít a szervezet, fontos, hogy ne csak a vizet, hanem a sót is pótoljuk. Ellenkező esetben hiponatrémia, vagyis a vér sóhiányos állapota alakulhat ki. Ennek következtében, pl. víz jelenik meg a vérben és a sejtekben, amely ödémát hoz létre, ez különösen az agynál lehet veszélyes. Enyhébb esetekben a túlzott vízbevitel sóhiánnyal együtt fejfájást, álmosságot vagy hányingert okozhat, de a koponyán belül megnövekedett nyomás korlátozhatja a vér áramlását, ami rohamokhoz és akár halálhoz is vezethet.

Hogyan kerüljük el a túlzott folyadékfogyasztást?

- Igyunk rendszeresen, egyenletesen elosztva a szükséges mennyiséget a nap folyamán, ezenkívül akkor igyunk, amikor szomjasak vagyunk
- Naponta 8-10 pohár folyadékot vegyünk magunkhoz kivéve, ha a meleg idő vagy a sportolás miatt nagyobb a folyadékveszteségünk
- Intenzív, vagy hosszas sportoláskor, fizikai munka esetén fellépő fokozott verejtékezéskor ne csak a folyadék, hanem a só pótlására is ügyeljünk, ilyenkor válasszunk nátriumtartalmú italokat (pl. sportitalok)
- Figyeljünk vizeletünk színére és gyakoriságára. Megfelelő hidratáltsági szint esetén a vizelet színe világossárga, ha ennél sötétebb, folyadékra van szükségünk, ha pedig átlátszó, vízszínű, akkor egyelőre nem kell folyadékot bevinni a szervezetünkbe.

 

 

  Fotó: Európai Hidratációs Intézet

SzavazzSzavazzSzavazzSzavazzSzavazz

loading...

Személyre szabott horoszkóp ingyen!

Add meg a születésed időpontját!

Év: Hó: Nap:

óra perc mp

vagy napszakot:

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Top 3 olvasnivaló

Már most megtudhatod, hogy milyen lesz a következő éved - Az ősi Samhain-horoszkóp elárulja!

Már most megtudhatod, hogy milyen lesz a következő éved - Az ősi Samhain-horoszkóp elárulja!

Hamarosan beköszönt a Halál és Újjászületés, a Holtak ünnepe, a Samhain. Ha tudni szeretnéd, akkor már most megtudhatod, hogy alakul a következő egy éved, vagyis az ősi kelta újév szerint október 31-től. Tudd meg, mit tartogat a szerelem, a karrier és az anyagiak tekintetében!  A varázslatos Samhain-horoszkóp körvonalazza neked a következő éved eseményeit! 

Tovább »
5 jel, hogy az ikerlángod valójában nem ikerláng

5 jel, hogy az ikerlángod valójában nem ikerláng

Ahogy az első pillanatban találkozol vele, érzed, hogy egy komoly és fontos emberrel hozott össze a sors, ugyanis az lelki kapcsolatok rendkívül szorosak. Azonban akit ikerlángodnak hiszel, korántsem biztos, hogy az is! Mutatjuk, milyen jelek utalnak arra, hogy valójában nem az ikerlángoddal találkoztál és csak az idődet pazarolod egy hamis kapcsolatot üldözve.

Tovább »
Az angyalok figyelmeztetése - Ezt a 6 dolgot kell megtenned az év utolsó hónapjaiban!

Az angyalok figyelmeztetése - Ezt a 6 dolgot kell megtenned az év utolsó hónapjaiban!

Az angyalok mindig csak jót akarnak nekünk, ezért már most, időben figyelmeztetnek bennünket arra, hogy mi a teendőnk az év utolsó három hónapjában, mik azok a dolgok, amiket meg kell tennünk, ha egy igazán tiszta lapra, illetve tiszta karmára vágyunk a következő évben, ami elhozza a vágyott boldogságot és bőséget és mindazt, amit kívánunk!  Alapozd meg a jövő évi sikereidet az elkövetkezendő három hónapban!

Tovább »

Kalkulátor

Wellness otthon

Ha egy kis felfrissülésre vágysz, próbáld ki az Ázsiából érkezett wellness-módszereket. A Távol-Kelet lazító gyakorlataival és fürdőtippjeivel garantáltan elűzheted a stresszt. Válassz, melyikre vágysz éppen?!

Még több kalkulátor »

Szakértők

Bányász Imréné Marika Villő

Feng Shui Tanácsadó

Kérdezz! »
Összes szakértő »
Bányász Imréné Marika Villő

Társkereső

Társkereső
Horváth Mária Eva Erika Éva Mária 
Társkereső
Antal Attila Preky69 Gyula Attila 

Még több társkereső »

Női Portál oldaltérkép