2017. december 18. - Auguszta
RSS hírcsatornák Pinterest Tweet
Megosztom
DXN termékek Az örök szerelem lakatja
Női Portál
2017. december 18. - Auguszta
RSS hírcsatornák Pinterest Tweet
Megosztom

A jóból is megárt a sok! A túlzott folyadékbevitel is veszélyes!

Szinte nincs nap, hogy ne hallanánk a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel fontosságáról, ami szükséges szervezetünk működéséhez, fizikai és szellemi teljesítőképességünkhöz, egészségünk megőrzéséhez és a jó közérzetünkhöz. Természetesen helyes erre felhívni a figyelmet, mégis érdemes megjegyezni, hogy a túlzott folyadékfogyasztás veszélyes is lehet.

 

Valóban fontos a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás, hiszen az enyhe kiszáradás is kellemetlen tünetekkel járhat. Mégis érdemes megjegyezni, hogy nem tanácsos átesni a ló túlsó oldalára, a túlzott folyadékfogyasztás ugyanis veszélyes is lehet, extrém esetben akár halált is okozhat, legyen szó akár olyan ártalmatlan italról, mint az egyébként éltető víz.

Vízháztartásunk viszonylag szigorúan szabályozott, a napi ingadozása nem haladhatja meg a test víztartalmának 1 %-át, ez azt jelenti, hogy egy egészséges felnőtt esetében ez a tartomány mindössze 250-500 ml között mozoghat. Folyadékvesztés esetén, mint pl. a verejtékezés, azonnal működésbe lép testünk jelzőrendszere, szomjasak leszünk, vesénk pedig visszatartja a szervezetünkben lévő folyadékot. A legtöbb ember ezekre a jelzésekre reagálva pótolja a szükséges folyadékmennyiséget, azaz megfelelő mértékben inni kezd. Ritkán, de előfordul azonban az is, hogy valaki ilyenkor túlzásba viszi a folyadékbevitelt vagy az egész napos szomjazás után hirtelen akarja nagy mennyiségben pótolni az elvesztett folyadékot, és ez túlzott hidratációhoz vezet.

A túlzott folyadékbevitel lehet akut, amikor nagyon rövid idő alatt kerül túl sok folyadék a szervezetbe (pl. egy sörözés, sportolás alkalmával vagy drogfogyasztás miatt) és lehet krónikus is, amikor hosszabb távon jelentkezik a túlzott folyadékfogyasztás (pl. antidepresszáns tartós szedése esetén vagy kényszerivásban szenvedőknél)” – magyarázza Antal Emese, az EHI tudományos munkatársa.

Fotó: Európai Hidratációs Intézet

Az egyszeri, nagyobb mennyiségű folyadékbevitel többnyire ártalmatlan, ezt a szervezet gyakoribb és bőségesebb vizeletürítéssel korrigálja. Sportolóknál, fizikai munkát végzőknél, amikor a verejtékezéssel nemcsak vizet, hanem nagyobb mennyiségű sót is veszít a szervezet, fontos, hogy ne csak a vizet, hanem a sót is pótoljuk. Ellenkező esetben hiponatrémia, vagyis a vér sóhiányos állapota alakulhat ki. Ennek következtében, pl. víz jelenik meg a vérben és a sejtekben, amely ödémát hoz létre, ez különösen az agynál lehet veszélyes. Enyhébb esetekben a túlzott vízbevitel sóhiánnyal együtt fejfájást, álmosságot vagy hányingert okozhat, de a koponyán belül megnövekedett nyomás korlátozhatja a vér áramlását, ami rohamokhoz és akár halálhoz is vezethet.

Hogyan kerüljük el a túlzott folyadékfogyasztást?

- Igyunk rendszeresen, egyenletesen elosztva a szükséges mennyiséget a nap folyamán, ezenkívül akkor igyunk, amikor szomjasak vagyunk
- Naponta 8-10 pohár folyadékot vegyünk magunkhoz kivéve, ha a meleg idő vagy a sportolás miatt nagyobb a folyadékveszteségünk
- Intenzív, vagy hosszas sportoláskor, fizikai munka esetén fellépő fokozott verejtékezéskor ne csak a folyadék, hanem a só pótlására is ügyeljünk, ilyenkor válasszunk nátriumtartalmú italokat (pl. sportitalok)
- Figyeljünk vizeletünk színére és gyakoriságára. Megfelelő hidratáltsági szint esetén a vizelet színe világossárga, ha ennél sötétebb, folyadékra van szükségünk, ha pedig átlátszó, vízszínű, akkor egyelőre nem kell folyadékot bevinni a szervezetünkbe.

 

 

  Fotó: Európai Hidratációs Intézet

SzavazzSzavazzSzavazzSzavazzSzavazz

loading...

Személyre szabott horoszkóp ingyen!

Add meg a születésed időpontját!

Év: Hó: Nap:

óra perc mp

vagy napszakot:

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Top 3 olvasnivaló

Fénylégzés - Sokat tehetsz magadért, boldogabb és egészségesebb leszel!

Fénylégzés - Sokat tehetsz magadért, boldogabb és egészségesebb leszel!

Van egy végtelenül egyszerű, bárhol, bármikor alkalmazható módszer arra, hogy boldogabbá, egészségesebbé tedd magad. Ez pedig nem más, mint a fénylégzés.

Tovább »
Megtalálod a fotókon az összes állatot?

Megtalálod a fotókon az összes állatot?

Biztos vagy abban, hogy mindent látsz, ami körülvesz? Tökéletesen megbízol a látásodban, a különleges érzékelő képességeidben? Mert néha elég egy kis figyelmetlenség ahhoz, hogy lemaradjunk valami rendkívüli vagy éppen csodálatos dologról. Pláne akkor, ha a természet maga segít rá az állatok elrejtésére. Vajon képes vagy meglátni őket a fotókon?

Tovább »
Mennyire erős a pszichéd? - Képes lélekelemző teszt

Mennyire erős a pszichéd? - Képes lélekelemző teszt

A mentális vagy pszichikai erő azt jelenti, hogy kontrol alatt tudod tartani az érzelmeidet, és érett módon tudsz reagálni minden helyzetben, amikor fontos döntéseket kell meghoznod. Tudd meg, mennyire erős a pszichéd, és mik azok a döntő dolgok, amelyek befolyásolják mindennapi tevékenységeidet. Ehhez egyetlen képet kell választanod, azt, amelyik a legjobban vonz.

Tovább »

Kalkulátor

A színek ereje

Milyen színek vesznek körül? Milyen színű ételeket fogyasztasz? Ha egy szín túlságosan jelen van életedben, az nagy jelentőséggel bír. Mint ahogy az is, ha az egyik hiányzik belőle. Válaszd ki, melyik az, és tudd meg, mire van szükséged és mit üzen neked.

Még több kalkulátor »

Szakértők

Olajos Erika

Betegség-szimbólumok szakértője

Kérdezz! »
Összes szakértő »
Olajos Erika

Társkereső

Társkereső
Horváth Mária Eva Erika Éva Mária 
Társkereső
Antal Attila Preky69 Gyula Attila 

Még több társkereső »

Női Portál oldaltérkép