2018. február 18. - Bernadett
RSS hírcsatornák Pinterest Tweet
Megosztom
DXN termékek Az örök szerelem lakatja
Női Portál
2018. február 18. - Bernadett
RSS hírcsatornák Pinterest Tweet
Megosztom

A jó alvás titkai gyermekkorban

Dobiné Olasz-Papp Nóra

Felcsillant a szemed a cím láttán? Úgy érzed, remek alkalom arra, hogy hátha megtudsz egy remek módszert arra, hogyan lehetnek csendes, nyugodt éjszakáitok?

 

Nem akarlak elkeseríteni, de nem fogok tudni receptet kínálni neked. Nincsenek minden gyermekre ugyanúgy alkalmazható módszerek, hisz mindegyikük külön egyéniség, egyedi személyiség. Ám van, amiben megegyeznek: ösztöneik szerint működnek, szükségleteik vezérlik őket. Éjjel is.


Ha kisbabád van, csecsemőd, vagy totyogód, valószínűleg tapasztaltad már, hogy az éjszakák alakulása nem mindig az elvárásoknak megfelelő. A kérdés az, hogy kinek az elvárásáról van szó? Természetes, hogy időnként fárasztónak éled meg, ha nem alszol huzamosabb ideig annyit, mint amennyi az alvásszükségleted. Az éjjeli ébredések talán mégsem ekkor kezdenek igazán frusztrálóvá válni, hanem akkor, mikor a környezetedből kezdenek rád ömleni a kérdések és kezd egyre nyomasztóbbá válni a sok megkérdőjelezés, miért nem változtatsz azon, ami a külvilág számára nem normális?


Átalussza-e már az éjszakát, jól viselkedik-e (értsd: hagyja-e aludni szüleit), ugye, már nem eszik éjjel, ugye, külön szobában alszik (lehetőleg az első pillanattól kezdve)? Ismerős helyzetek? Erős nyomást gyakorolhatnak rád ezek a kérdések, főleg, ha éppen nagyon fáradt vagy és ezek a kérdezősködések elkezdődnek pár hetes-hónapos korban és azt veszed észre, hogy időről időre felbukkannak, ismétlődnek. Azt hiheted, valami csak nincs rendben, ha hosszú hónapokon át kitartanak az ébredések, ráadásul még mindig szopival altatod vissza csemetédet.


Nézzünk pár tényt a babák alvásával kapcsolatban


- Segítségre van szükségük az el- és visszaalváshoz
- Idegrendszerük éretlen, egyedül nem tudják előállítani az alváshoz szükséges állapotot
- Alvásciklusuk kb. fele a felnőttekéhez képest, kb.45 percesek
- Mikor a mély alvás szakaszából átlépnek a felszínes szakaszba, könnyen felébredhetnek (ez az érés folyamatával változik)
- A nyugodt alváshoz szükség van biztonságérzetre, ami a szülők testközelében van. Tehát éjjel is fontos igény a testkontaktus
- Az egyedül el- és visszaalvás képessége érési folyamat, nem tanulás/tanítás kérdése
- Az éjjeli ébredés a fejlődés normális része, evolúciós hátterű, biológiai meghatározottságú folyamat
- Az éjjeli szoptatásnak nagy jelentősége van: a tejtermelés alakulásában is szerepet játszik, és természetes segítség a visszaaltatáshoz (a felszabaduló hormonok az anya visszaalvását is elősegítik)
- Éjjel magasabb a kötődési szükséglet


Nézzük, milyen okok állhatnak az ébredések hátterében


- Újszülött korban az éhség is meghatározó (az anyatej gyorsan megemésztődik, a gyomor kapacitása pici)
- Mikor a figyelem kifelé fordul, sok az inger, kezdi felfedezni a világot, a nappali szoptatások lerövidülhetnek, így éjjel megkísérli bepótolni az időt és intenzívebb, hosszabb összebújásra van lehetőség az éjjeli, ingerszegény környezetben
- A mozgásfejlődések beindulásakor is hasonló tapasztalható, a sok gyakorlás is sok időbe telik, de nem ritka, hogy akár izomláz is gyötörje a testet
- A fogzás szintén okozhat álmatlanabb éjszakákat
- A szeparációs szorongás beköszönte (kb. hat hónapos kortól), majd az ún. újraközeledési krízis fellépése (kb. 18 hónapos kortól) intenzívebbé teheti a nappalokat, éjszakákat egyaránt
- Egy-egy betegség, nátha, fülgyulladás, allergia, stb. esetén is lehet számítani többszöri mellre kéredzkedésre, ébredésre
- Váratlan események, költözés, kistesó érkezése, otthoni feszültségek a gyermek alvásán is éreztethetik hatásukat

Mit tehetsz?


- Nyugodj meg és gondolj arra, hogy az éjjeli ébredések a fejlődés normális velejárói!
- Ne hibáztasd magad, hiszen babád ébredése nem nevelési hibád következménye, hanem egyszerűen nem tud másképp tenni!
- Ha szopival altatod el és vissza, nem tettél semmi rosszat, hisz nem azért ébred a babád, mert hozzászokott a szopihoz, viszont, ha már felébredt, a szopi a legkényelmesebb, leggyorsabb mód lehet a visszaalváshoz, ami mindkettőtökre pozitívan hathat
- Ha úgy érzed, kimerültél, tanácstalan vagy és bizonytalan, keress támogató közösséget, megértő anya-társat, aki hasonlót már tapasztalt, és/vagy szakértőt a témában, aki válaszkész szellemben munkálkodik
- Ne szégyelld, ha elfáradtál! Aludj egy jót babáddal nappal is, pihenj, mikor lehet és ha teheted, kérj segítséget a háztartási teendőkben! Az alvás körüli tennivalókban is kérhetsz segítséget, pl.párodtól.
- Helyezzétek babátokat minél közelebb ágyatokhoz, hisz megterhelő lehet éjjel többször is kimászni az ágyból! (Nem az együttalvás az egyetlen lehetséges út, minden döntésetek lehetőleg közös legyen, olyan döntés szülessen, ami minden érintett számára megfelelő, legyetek kreatívak!)

Mit NE tegyél?


Könnyes alvástréninggel inkább ne próbálkozz! A sírni hagyás (rendszeres és nevelési, tanítási célzattal történő) negatív következményekkel járhat, hisz babád azt élheti meg, hogy a világot felesleges megszólítani, hisz a segítség nem jön, hiába kéri azt. Úgy érezheti, hogy az ő jelzései nem fontosak, nem értékesek annyira, hogy megfelelő válasz érkezzen rájuk. A bizalom nagyon megsérülhet, megtörhet, nem érdemes kockáztatni.


Dobiné Olasz-Papp Nóra, személyközpontú tanácsadó és kapcsolatanalitikus (Válaszkész Szülők Egyesülete) - A Női Portál szakértője. Itt kérdezhetsz Tőle >>

 

 

SzavazzSzavazzSzavazzSzavazzSzavazz

loading...

Személyre szabott horoszkóp ingyen!

Add meg a születésed időpontját!

Év: Hó: Nap:

óra perc mp

vagy napszakot:

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Top 3 olvasnivaló

8 Feng Shui módszer, mely szerelmet varázsol a hálószobába

8 Feng Shui módszer, mely szerelmet varázsol a hálószobába

Függetlenül attól, hogy komoly vagy friss kapcsolatban élsz, mindig jó alkalom, ha egy kicsit feldobod a hangulatot a hálószobában. Hogyan tehetnéd ezt meg? Mutatunk néhány tippet, amely végtelenül egyszerű, és nem igényel komoly anyagi befektetést.

Tovább »
Csak a zsenik tudják kiokoskodni, hogy melyik a mókus esernyője

Csak a zsenik tudják kiokoskodni, hogy melyik a mókus esernyője

A mókus esernyője csak egy oldalról látható, de egy zseni képes kilogikázni a minta alapján, hogyan nézhet ki felülről az esernyő. Hat választható opció áll a rendelkezésedre, hogy megállapíthasd, melyik esernyőt tartja a mókus a kezében. Most bizonyíthatod csak igazán, hogy mekkora zseni is vagy!

Tovább »
Melyik ösvényen sétálnál végig a céljaid felé? - Feltárja a személyiségedet és jövődet is!

Melyik ösvényen sétálnál végig a céljaid felé? - Feltárja a személyiségedet és jövődet is!

Ezt a tesztet egy londoni pszichológuscsoport állította össze, melyben szebbnél szebb ösvényekkel illusztrálják az egyes típusokat. Nagyszerűsége nemcsak abban rejlik, hogy tükröt tart eléd a személyiségedet illetően, hanem abban, hogy a jövődet is feltárja. 

Tovább »

Kalkulátor

Wellness otthon

Ha egy kis felfrissülésre vágysz, próbáld ki az Ázsiából érkezett wellness-módszereket. A Távol-Kelet lazító gyakorlataival és fürdőtippjeivel garantáltan elűzheted a stresszt. Válassz, melyikre vágysz éppen?!

Még több kalkulátor »

Szakértők

Némerthné Győry Mária

Pszi sebész

Kérdezz! »
Összes szakértő »
Némerthné Győry Mária

Társkereső

Társkereső
Horváth Mária Eva Erika Éva Mária 
Társkereső
Antal Attila Preky69 Gyula Attila 

Még több társkereső »

Női Portál oldaltérkép