A stresszt nem könnyű legyúzni, gyakorlat kell hozzá és idő. De az alábbi pár tippel talán segíthetünk.
Válaszd ki, az alábbiak közül melyik oldaná meg leginkább a problémádat.
Az időzítés és a célok kontrollálása
Mindig realista célokat és határidőket tűzz ki. Akkor nem csúsznak ki a kezed közül a dolgok, nem érzed úgy, mintha nem is te irányítanál. És a részcélok segítenek, ezeket már elérted, tudod, hogy nem dolgoztál hiába.
Ha többet vállalsz, amennyire képes vagy, állandó nyomás alatt leszel. Már ha csak rágondolsz, mennyi elvégzendőd van, az is elég a stresszhez. Tanulj meg nemet mondani. És amit nem muszáj, ne vállald be.
A határidőnaplóban ne csak a tennivalót jegyezd föl, hanem a hozzá szükséges időt is, úgy ahogyan azt egy értekezlettel is tennéd. Ha egy jelentés megírása két óra, jelölj be rá két órát.
Kell az az értekezlet?
A hatékony értekezlet fontos, információcsere helye, és problémamegoldásé. De csak akkor kell értekezletet tartani, ha szükség van a közbeavatkozásra. A „csak úgy” tartott értekezlet a hatékonyságot rontja csak, időhúzás.
És a jól megtartott értekezlet is fontos: a formaságok, az értekezlet kézben nem tartása rengeteg időt rabol el mindenkitől.
Nem lehetsz ott mindig mindenki számáraGondold végig, mi a legfontosabb. Az időgazdálkodás alapja, hogy te tudd kontrollálni a történéseket. A karmesterek állítólag sokáig élnek. Mert nekik aztán tényleg a kezükben van az egész zenekar.
Mindannyian sokkal több dolgot tudunk kontrollálni, mint amennyit valaha is beismerünk magunknak.
De vannak dolgok, amikre nem tudunk befolyással lenniHa ezeket próbálod irányítani, ez lehet a stressz és a boldogtalanság legnagyobb oka. Ezer dolgot akarnak egy nap tőled, és ettől úgy érzed, mintha nem lennél ura a helyzetnek. Ez akadálya annak, hogy te kezelhesd a saját idődet – pedig megteheted még így is.
Nézd csak meg, most hogyan osztod be a napodat. Az apró, nem fontos dolgokat végzed el előbb, mert akkor jól érzed magad, hogy tettél valamit? Inkább a fontos dolgokra koncentrálj.
És ne halogass, ha lehet
A halogatásnak általában három oka van: - Nem tudod, hogyan kell elvégezni a feladatot,
- Nem tetszik a feladat
- Nem döntöttél még, hogyan fogj hozzá. A halogatást legjobb úgy leküzdeni, ha a feladatot apró, kezelhető részcélokra osztod. És írd be ezeket a napi tennivalólistára. Jutalmazd magad, ha végeztél velük. Ha halogatsz, egyre hatalmasabb feladatok tornyosulnak majd a fejed felett.