Kövesd friss cikkeinket RSS csatornánkon
REJTÉLY-MISZTIKA

A maláj utasszállító gép rejtélye

Szerző:
Szabó Anna
Nem olyan régen történt, talán már el is feledtük az azóta ránk zúduló hírek tengerében: 2014. március 8-án a levegőben eltűnt a Malaysia Airlines repülőgépe, fedélzetén 239 utassal. Bármily reménytelennek is látszik az ügy, a kutatást még mindig nem fejezték be.

 

A Malaysia Airlines 370-es járata Kuala Lumpur és Peking között helyi idő szerint 2014. március 8-án hajnalban eltűnt. A Boeing 777–200-as típusú repülőgép a Thai-öböl felett tűnt el a radarok képernyőjéről, 10 600 méteres utazómagasságon.

A repülőgépek pillanatnyi helyzetét megjelenítő Flightradar24.com azt közölte, hogy a gép 35 ezer láb magasságban repült, amikor haladási iránya megváltozott. Ezt követően eltűnt a radarról. Az időjárási körülmények jók voltak, a repülőgépről vészjelzés nem érkezett.


A kutatás megindul


A gép keresését nagy erőkkel kezdték meg. Március 8-án egy olajfoltot találtak a tengerben, azonban laborvizsgálatokkal kimutatták, hogy nincs köze a repülőhöz. A keresésben többek között Malajzia, Kína, Vietnam, a Fülöp-szigetek, az Amerikai Egyesült Államok, Ausztrália, Indonézia, Szingapúr, Thaiföld és Új-Zéland is segítséget nyújtott. A nyomozásba az USA részéről a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet (NTSB) és az FBI is bekapcsolódott. Március 9-én már 40 hajó és 22 repülő vett részt a keresésben. Egy narancsszínű tárgyat is felfedeztek a tengerben a Tho Chu szigettől 177 km-re, délnyugati irányban. Erről később kiderült, hogy csak egy szemétkupac.



Folytatják a rejtélyes körülmények között eltűnt maláj gép utáni kutatást. A szeptemberben újrainduló keresőakciót koordináló hatóságok szerint a március 8-án eltűnt utasszállító korábban fordult délnek, mint azt eleinte gondolták. De a 47 millió dolláros munkának már van eredménye: egy csomó természeti felfedezést tettek a tengerfenéken, pl. találtak két kilométer magas új vulkánokat is.

„A keresési terület ugyanaz marad, de bizonyos információk arra engednek következtetni, hogy kissé délebbre fekvő területek – a kutatási zónán belül, de egy kicsit délebbre – különös jelentőséggel bírnak, és elsődlegesen arrafelé kell keresni” – nyilatkozta Warren Truss ausztrál miniszterelnök-helyettes. A keresés legújabb fázisa az ausztrál Perth városától mintegy 1600 kilométerre nyugatra található 60 ezer négyzetkilométernyi (!) óceánfenékre fog összpontosulni.



Egyes vélekedések szerint a gép az Indiai-óceán déli részén, Ausztrália nyugati partjától távol zuhant le – miután rejtélyes módon eltért útvonalától – roncsokat azonban a kiterjedt légi, tengeri és víz alatti kereséssel sem találtak. A szakértők jelenleg műszaki adatok felhasználásával próbálják meghatározni a gép legvalószínűbb nyugvóhelyét az Indiai-óceán mélyen, amit aztán egy intenzívebb víz alatti kutatás követ hamarosan. Elsősorban az óceánfenék hatalmas, 60 ezer négyzetkilométer kiterjedésű területét fogják átkutatni.

A kutatás viszont bonyolult, különösen az egyik helyen, ahol a tenger mindössze 600 méter mély, majd egy „nagyon rövid távolság után hirtelen 6,6 kilométeresre mélyül.

Liow Tiong Lai, maláj közlekedési miniszter megígérte, hogy „rendszeresebben frissítik a keresési eredményeket és információkat", ahogy eddig tették. „A keresés erőfeszítéséhez Malajzia biztosítja a szükséges pénzügyi hozzájárulást, és összehangolja elkötelezettségét Ausztráliáéval” – fogalmazott. Malajzia már körülbelül 47 millió dollárt fordított a keresésre.

Március 15-én a szakértők közölték, hogy a gépet eltérítette az egyik pilóta vagy valaki más, aki repülési tapasztalatokkal rendelkezett. A nyomozók kizárják a műszaki hibát vagy valamely pilóta hibázását a repülés során. A gép általi kommunikációt valaki szándékosan kikapcsolta, és a gépnek úgy változtatták az irányát és magasságát, hogy a radarok lehetőleg ne tudják követni

Április 5-6.-án egymástól függetlenül több kutató hajó is pulzáló jeleket érzékelt a repülőgépeken alkalmazott fekete doboz 37,5 kHz-es frekvenciáján a déli szélesség 25. és a keleti hosszúság 101. foka körül. Szakértők szerint még egy-két napot bírhat a szerencsétlenül járt repülőgép fekete dobozának akkumulátora.

Az utasok és a személyzet


A személyzet valamennyi tagja malajziai volt. A gép kapitánya az 53 éves Zaharie Ahmad Shah, 1981 óta a Malaysia Airlines alkalmazottja és 18 ezer órát repült. A pilóta lakásán talált szimulátort az FBI vizsgálja, mert arról néhány korábbi útvonal-szimulációt törölt valaki. A másodpilóta a 27 éves Fariq Ab Hamid, ő 2007 óta dolgozott a légitársaságnál és majdnem 3 ezer órát repült.



Az utaslista ellenőrzése során kiderült, hogy ketten hamis útlevéllel utaztak, az okmányok eredeti tulajdonosai (egy olasz és egy osztrák férfi) nem ültek a gépen, és útlevelüket még korábban Thaiföldön lopták el. Két utas személyazonossága emiatt ismeretlen. Az egyik kínai utas útlevélszáma pedig egy olyan kínai polgáréval egyezik, aki szintén nem volt a gépen. Az illető szerint az útlevelét nem lopták el. Az ismeretlen személyazonosságú utasok miatt a hatóságok a terrorcselekmény lehetőségét sem zárják ki. Március 11-én nyilvánosságra hozták, hogy a lopott útlevelekkel két iráni férfi szállt fel a gépre. Az egyik Frankfurtba, a másik Koppenhágába tartott, és egyiküknél sem találtak összeköttetést terrorszervezetekhez.

És most?


Az azóta eltelt időszakban folyatódik a keresés, de nem tudni, fény derül-e valaha a modern kori légiközlekedés egyik legnagyobb eltűnési esetére. Igaz, a történelemben a mai napig vannak olyan repülők, amelyekről nem derült ki, mi történt velük. Olyan is akad, amit a lezuhanása után csak 50 évvel találtak meg.

 

Szólj hozzá Te is!

OLVASS TOVÁBB!

SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP

Adja meg születési időpontját!

VAGY

KÉREM AZ ELEMZÉST

HÍRLEVÉL