GYERMEK

Nehézségek a tanulásban: mi az oka?

Szerző:
Szabó Anna
Sok gyermek küszködik tanulási nehézségekkel az iskolában, annak ellenére, hogy az óvodában gond nélkül megoldott minden feladatot. Mi lehet ennek az oka? Mi áll e nehézségek hátterében?

 

Amint véget ér az óvoda, amely nagyon lényeges korszak minden kisgyermek életében, újabb akadályt kell megmászniuk. Ez nem más, mint az iskola, amely egészen másfajta tanulási szintet követel. Az oviban a tudatos tanulásra próbálják rávezetni a kicsiket, a szocializálódásra és a helyes magatartásformák használatára. Az iskolában azonban ez mellé társul a különböző ismeretek elsajátítása és megtanulása, már nagyobb tétekért cserébe.

Miért nehéz?

Az egyik legfőbb ok, amely hozzájárul a probléma kilétéhez az, hogy a gyermek nem ismeri fel, hogy mi köze van neki az ismeretek elsajátításához. Nem világos számára, hogy később komoly gondjai lehetnek azáltal, ha mondjuk, nem tud rendesen olvasni vagy számolni. Hiába is próbálkozunk ennek magyarázatával, úgysem látja ezt még be.

Az akadály

A hatékony tanuláshoz mindenképp minőségi koncentráció és megfelelő környezet szükséges. A különböző bonyodalmak, ezek hiánya miatt alakulnak ki, amely történhet az iskolában, de akár a családi fészek melegében is. Az sem szokatlan, ha a diák nem egyezik a tanárral, és az ez miatt létrejött stressz okoz komoly nehézségeket. Ilyenkor érdemes megejteni egy nyílt beszélgetést a tanárral, de csak abban az esetben, ha a jegyek is romlanak a konfliktus miatt. Ha a tanulmányi eredményére ez nincs hatással, akkor érdemes kerülni a tanárral való összetűzést, mert ezzel többet ártunk a gyermeknek, mint segítünk.

Zavaró tényezők

Ahogyan a felnőtteknek, úgy a gyerekeknek is nyugodt légkörre van szükségük tanulás közben. Ha a külső zajok folyton elterelik, mint például a TV hangja, különböző párbeszédek körülötte, nem képes összpontosítani a feladatára, amely majd megmutatkozik az eredményeiben is. Ezt nevezik pszichológusok a körülmények okozta zavarnak, amelyhez még hozzátársulnak a személyiségekben átmenő vagy tartós belső okok is: kitartás hiánya, csökkent kreativitás, lassú tempó, különböző félelmek.

A másik jellegzetes tényező a végrehajtási zavarok, amellyel általában a túlterhelt csemeték küszködnek. Ha azt várjuk el egy gyermektől, hogy többet teljesítsen annál, mint amire képes, és amiben jó, egy idő után megutálja a tanulást. Bár a nagy tehetséggel megáldott gyerekeknél az is bajt okozhat, ha túl keveset várnak el tőle.

Van segítség

Az egyik dolog, amit egy szülő megtehet, ha együttműködik gyermeke tanítóival, és megpróbálnak egy olyan megoldást találni, amely segít a pozitív változás elérésében. Azonban ha ennek kivitelezése valamilyen oknál fogva nem lehetséges, meg kell keresni a megfelelő segítséget. Lehet az iskolai pszichológus is, aki nagyon is jól ismeri ezt a kényes, ámde ugyanakkor fontos témát.

Szülőként és tanítóként nem árt észben tartani azt, hogyha túl nagy elvárásokat támasztunk a gyermekkel szemben, előbb utóbb tanulási nehézségek merülhetnek fel. Minden gyermek különböző, más a személyisége, más dolgok foglalkoztatják, míg az egyik a matematikában kitűnő addig a másik az irodalomban, ezért hagyjuk, hogy azokra a dolgokra őszpontosítson igazán, ami valóban kedves a számára.

 

Szólj hozzá Te is!
SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP

Adja meg születési időpontját!

VAGY

KÉREM AZ ELEMZÉST

HÍRLEVÉL