REJTÉLY-MISZTIKA

A Titanic története - 2 rész.

Szerző:
Szabó Anna
Április 13-án a Titanic fedélzetén megkezdődtek a navigációs problémák. Grönland és Kanada időjárása miatt szokatlanul nagy mennyiségű jég sodródott délebbre. Emiatt a jégtáblák és jéghegyek térsége egészen délre, a hajózási útvonalakig elért.

Amint a Titanic a jégmezőhöz közelített, számos másik hajó figyelmeztette a veszélyre. A hajó rádiója azonban két nappal korábban meghibásodott, ezért rengeteg üzenet felgyűlt, amikorra végül sikerült kijavítani.


Útvonal változtatás szükséges

A Titanicon azt tervezték, hogy április 14-én késő délután útvonalat változtatnak, amikor elérik a „Sarkot” - azt a helyet az Atlanti-óceán fő hajózási útvonalán, ahol a New York felé tartó hajók letérnek az útvonalról. Smith kapitány elhalasztotta a letérés időpontját, mert délebbre akart jutni, hogy elkerülje a jeget.



Kora estétől kezdve a víz hőmérséklete – amelyet több ponton mértek – 10 fokkal csökkent

Az őrszolgálatot teljesítőknek különleges parancs alapján fokozottan kellett figyelniük a jéghegyekre. A Titanic ekkor 22 csomóval haladt. Talán azért volt ilyen nagy a sebesség, hogy behozzák a délre tett kitérő miatt elveszített időt, vagy csupán azért, mert a hajó az eddig elégetett rengeteg üzemanyag miatt sokkal könnyebb volt.


Este 9:40-kor rádióüzenet érkezett a Mesaba nevű hajótól

Az üzenetben sok jégtábláról és jéghegyről beszéltek. Phillips, a rádiókezelő felvette az üzenetet, de – mivel a segédje még nem volt szolgálatban, és rengeteg magánüzenetet kellett még elküldenie – félretette az üzenetet, és azt tervezte, hogy majd később továbbítja a hídra. Ez az üzenet arról értesítette volna a Titanic navigátorait, hogy nem hajóztak eléggé délre, és az elkerülni kívánt jég éppen az útjukba esik.



Hanyag volt a rádiós?

Este 11-kor a Leyland hajótársaság Californian nevű hajója nem volt túl messze a Titanictól. A Titanic rádiója Cape Race hullámhosszára volt ekkor hangolva, és amikor a Californian rádiókezelője azt az üzenetet küldte, hogy a hajója megállt, mert teljesen körülzárta a jég, Phillips nem törődött vele.

Este 11:40-kor üzenet érkezett az árbockosárból: egy jéghegy volt éppen a haladási irányban. Az ütközés elkerülhetetlennek tűnt, de a Titanic az utolsó pillanatban lassan balra fordult. Amikor a jéghegy mellett elhaladt a hajó, nagyon közelinek látszott.


Ezután a jéghegy a hajótest oldalának ütközött a vízvonal alatt

75 méter hosszúságban felhorzsolta a hajótest lemezeit, levágta a szegecsfejeket és felnyitotta az egymást részben fedő lemezek közötti töméseket. Az érintkezés csupán 10 másodpercig tartott.


Már nincs mit tenni...

Smith kapitány elrendelte a vízzáró ajtók lezárását, és megállíttatta a hajót. A vizsgálat során megállapították, hogy legalább hat rekeszben megsérültek a hajótest lemezei, és közülük ötben gyorsan emelkedik a víz. Kiszámították, hogy olyan sok víz ömlik a hajóba, hogy a hajó orra végül addig merül a vízbe, amíg az érintett rekeszek teljesen megtelnek vízzel. A víz ezután a következő rekeszfal fölött átömlik a következő rekeszbe, megtölti azt is, és így tovább. Azt becsülték, hogy a hajó 1,5-2 óra alatt el fog süllyedni.



Szólj hozzá Te is!

OLVASS TOVÁBB!

SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP

Adja meg születési időpontját!

VAGY

KÉREM AZ ELEMZÉST

HÍRLEVÉL