GYERMEK

A hároméves gyermek főbb jellemzői

Szerző:
Szabó Anna
Mintha most született volna, pedig maholnap óvodába megy. Emlékszel, milyen árgus tekintettel figyelted minden kis rezdülését az első időkben? Valószínűleg már rég nem kutatod, megfelelően fejlődik-e, hiszen mi sem természetesebb ennél. Nézzük meg mégis, mit illik tudnia egy átlagos háromévesnek!

 

Mozgás


Kezdetben kész voltál kiüríteni a szobát, félretenni az utolsó tárgyakat is, nehogy balesetet okozzanak. Mostanra ennek semmi értelme. Nincs az a leleményes szülő, aki úgy rendezhetné be a lakást, hogy a gyerek ne találjon valamit, amire felmászhat. Nincs is szükség komoly óvintézkedésekre, hiszen a hároméves roppant ügyesen mászik, székre fel, asztalról le, kipróbálja az elöl hagyott létrát, bebújik a szekrény felső polcára, és így tovább. Kedvencei a mászókák a játszótéren is, felnőtt szemmel ijesztő magasságokba képes felmászni. A lépcsők többé már nem jelenthetnek kihívást, váltott lábbal képes felsietni akár az ötödik emeltre is. Lassan kitűnik, kiből lesz ígéretes focista, ám minden átlagos óvodaérett gyerek jól kezeli a labdát. Ügyesen rúg, két kézzel elkapja a neki dobott játékot, fejelni próbál. A futás már egyenetlen terepen is jól megy, keveset esik, ha mégis, már ezt is irányítani igyekszik. A kismotort lassan felváltja a tricikli, a roller. Mivel a veszélyérzete továbbra is alacsony, legyünk mindig résen, és immár szavakkal is figyelmeztessük, közöljük vele, ha valamilyen életkorának nem megfelelő ügyeskedésbe kezd. Az ajtókra, ablakokra szereljünk biztonsági zárat, különösen akkor, ha nem a földszinten élünk. A testi épségének megóvása érdekében hozott szabályokat következetesen tartsuk és tartassuk be! Általánosságban elmondható, hogy amelyik mászókára a gyermek képes felmászni, az már neki való, azonban ezeknél is legyünk mindig mellette, hogy szükség esetén segíthessünk a mozgásában. Ha a gyerek fél a magasságtól, tériszonya van, ne kényszerítsük magas helyekre!


Finommozgás


A kezek összehangolt, apró mozgásait nevezzük finommozgásnak. Az óvoda kezdetére már bőven alkalmazza ezeket a kisgyermek. A ceruzát már nem a markába fogja, hanem írásra készen. Szívesen rajzol, rajzaiban a firka mellett egyre többször jelennek meg formák is. Az előrajzolt, egyszerűbb formákat (kör) lemásolja. A könyveket végre nem tépi, hanem két ujjal, egyesével lapozza. Az építőkockákból változatos, magas épületeket hoz létre. A kilincset rendeltetésszerűen használja, a zárban lévő kulcsot elfordítja. Képes kanállal, tompa hegyű villával önállóan enni. A flakonok kupakjait le- és visszacsavarja, ügyesen tölt a poharába, képes haladni olyan pohárral, edénnyel, amely nem üres. Ismerkedik a gombokkal, gombolással, fel –és lehúzza a cipőjét, megpróbál egyedül öltözködni.

Értelmi fejlődés


Elkezdődik a szerepjátékok időszaka, melyekből olykor nem is akar kibújni. Gyakran a játék befejezése után is kiscica marad, és nyávogva kommunikál, esetleg nem hajlandó csak cicás hívó szóra odafigyelni. Ne vegyük el a kedvét, játsszunk vele! Sok vesződséget megspórolhatunk, s a „kiscica” néha olyasmit is kikotyog, amit a kisgyerek sohasem árulna el. A környezetében előforduló tárgyakat kivétel nélkül felismeri és megnevezi, akkor is, ha csak képen látja. Az ismeretlen dolgokra rákérdez, és mindent megjegyez. Képes működtetni az egyszerűbb technikai berendezéseket, háztartási gépeket (távirányító, porszívó, stb.), ennek ellenére soha ne engedjük egyedül ezek közelébe! A tárgyakat különböző szempontok szerint csoportosítja. Ismeri a színeket, elszámol tízig, és tudja, mennyi a kettő, a három, és a háromnál több.


Beszédfejlődés


Összetett utasításokat is követ, a felnőttek és más gyerekek hétköznapi beszédét pontosan megérti, saját magát is jól megérteti, immár idegenekkel is. Választékosan, összetett mondatokban fogalmaz. Érti, hogyan helyezkedhetnek el a dolgok a térben (benne, előtte, mögötte), használja is a helyhatározó szavakat. Jól ragoz, helyesen használja a személyes és birtokos névmásokat. Be tud mutatkozni, tudja hány éves, hol lakik, hogy hívják a szüleit, melyik óvodába jár, vagy fog járni. Rövidebb verseket, mondókákat, dalokat megjegyez, és elő is adja azokat. A mesék most már igazán lekötik a figyelmét, ebben a korban válik fontossá, hogy ne (csak) a tévét nézze, hanem élő mesét is halljon. Ezeket ugyanis megjegyzi, nemritkán szóról szóra, de az is előfordul, hogy saját szája íze szerint alakítja át.


Szociális érettség


Utánzás mindenek fölött. Azonban vigyázz! Nem csak a jót másolja le, sőt. Ami rossz, ami tilos, az egy kicsit mindig érdekesebb. Ezért figyeld, tartsd folyamatos kontroll alatt akkor is, ha gyerektársaságban van (vagy akkor még inkább), mert könnyen előfordulhat, hogy a következő orvosi vizsgálat alkalmával egy szaftos káromkodással üdvözli a doktor nénit. Érdeklődik minden ember iránt, de különösen a kortársait szereti. Keresi a társaságukat, ez az a kor, amelyben már valóban kevés játszópajtásnak az anyuka.



Egyszerűbb játékszabályokat megért és betart, pl. kivárja, míg rá kerül a sor, nem veszi el más játékát, mert tudja, hogy az nem az övé. Sokféle érzelmet megért, megél, kifejez és felismer másokon is. Tudja, ha a szülő dühös, ha szomorú, ha boldog, s az esetek többségében ennek az okát is sejti. A szüleihez, vagy más szeretett személyhez ragaszkodik, távollétükben is emlegeti őket, közös emlékeket idéz fel, megmosolyog múltban történt eseményeket. Ugyanakkor könnyebbé válik a rövid időre történő elválás, mert tudja, hogy mindenkinek van valami dolga, de később újra találkoznak majd.
Ahogy a kisebbeknél, úgy itt is meg kell jegyezni, hogy minden gyermek más ütemben fejlődik. A fent felsoroltak csak egy általános képet adnak, teljes egészében valószínűleg egyetlen hároméves sem felel meg ennek a képnek. Ebben a korban már jelentkeznek az egyéni sajátosságok, személyiségjegyek, s tudjuk, hogy a különböző részterületek általában kiegészítik egymást.

 

Szólj hozzá Te is!
SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP

Adja meg születési időpontját!

VAGY

KÉREM AZ ELEMZÉST

HÍRLEVÉL