GYERMEK

Óvodából az iskolapadba

Szerző:
Szabó Anna
Vége a felhőtlen gyermekkornak, de sokszor mondjuk. Mi magunk is sajnáljuk és szinte már átéljük, hogy gyermekünk iskolába kerül. Az óvoda utolsó esztendejében, a nagycsoportban, az óvónővel látogatást tesznek a gyerekek valamelyik általános iskola első osztályában.

Mikor mondhatjuk azt, hogy a gyermekünk alkalmas az iskolára?

- A gyermek akkor kerüljön iskolába, amikor az a számára a legkedvezőbb, mert baj lehet az is, ha korábban kerül oda, de az is, ha később lesz iskolás.
- Feltétlenül figyelembe kell venni a gyermek születési idejét.
A tankötelezettség előírása szerint azt mondja ki, hogy ha a gyermek az adott év május 31-éig betölti az ötödik életévét, mehet iskolába. De, ha gyermekünk ún. ,,nyári gyerek”, azaz május 31-e után van a születésnapja, ne erőszakoljuk ki az iskolába kerülést. Életkorának nem megfelelő fejlődési szakaszt sürgetnénk.


Az iskolaérettségi kritériumok a következők:
1) A gyermeknek testileg kell alkalmasnak lennie az iskolai életre.
(Ha testarányai megfelelőek)

2) Képes a tartós és szándékos figyelemre (legalább 15 percig). Emlékezőképessége legyen annyira fejlett, hogy emlékezni tudjon a közvetlen vagy korábbi benyomások képeire, hogy eltudja képzelni a tanítási anyagot és az elemi fogalmakkal tisztában legyen. Egy olyan gyermek aki nem veszi észre a képen a rendellenességeket, aki nem tudja megnevezni testrészeit és azokat nem tudja felismerni képek alapján, illetve hiányoznak a legegyszerűbb mennyiségi és szám fogalmai, még nem alkalmas arra hogy megfeleljen az iskolai követelményeknek.

3) Egyéb képességek: Rajzkészség és beszédkészség.

4) Feladattudat és kötelességérzet. Az a gyermek, aki képes észben tartani a teljesítendő feladatokat és mások hatására nem hanyagolja el őket, illetve törekszik annak kiteljesítésére, már kialakult kötelességtudattal rendelkezik. Ez az egyik legfontosabb alapköve az iskolaérettségnek.

5) Az akarat és önfegyelem megfelelő szintje. Egy 6 éves gyermek mozgásigénye rendkívül nagy, ezért nagy szükség van a tanítók gyakorlott hozzáértéséhez, ám- e mellett a gyermeknek már képesnek kell lennie önmagát féken tartani.

6) Beilleszkedés, alkalmazkodási készség: Nagyon fontos, hogy a gyerek érdeklődjön az iskola iránt, ne féljen tőle, tudjon tekintettel lenni másokra és elfogadni, hogy alkalmazkodnia kell.


Általában azt a gyereket tekinthetjük iskolaérettnek, aki képes teljesíteni az első osztály követelményeit, megfelelően be tud illeszkedni egy iskolai közösségbe, és egészségi állapota is kielégítő.

Tipp: Ha nem tudunk dönteni az iskolák között
Az önkormányzatok Oktatási Osztályai segítséget nyújthatnak ebben, illetve érdeklődjünk a környezetünkben élő gyermekes családoktól is.

Milyen a jó iskola?
Ha pozitív visszajelzéseket kapunk a tanítókról, ha az iskolának van saját védett udvara, tornaterme, illetve személyes látogatás során megfelelőnek találjuk a környezetet és az iskola felszereltségét.

Sokféle iskola létezik: önkormányzati, alapítványi, magán -és nemzetiségi, felekezeti, ökomenikus

Mit tegyünk, ha gyermekünk iskola éretlennek bizonyul?
Ne ijedjünk meg, ez igen gyakori, és az elmaradás behozható, ha idejében felfigyelünk rá és gyermekünket felzárkóztató kisebb csoportú osztályban tudjuk elhelyezni. Ha viszont gyermekünkről már az óvodában kiderül, hogy kiugróan tehetséges valamiben (kitűnő rajzkészségű, zenei adottságai felülmúlják az átlagot vagy kitűnő matematikai készséggel rendelkezik, még nem biztos), hogy az iskolai elvárásoknak is meg tud felelni. Ebben a korban különösen figyeljünk gyermekünk képességeire, magatartására, viselkedésére. Amennyiben az óvoda még nem tanácsolja az iskolába lépést, ne erőltessük és bátran forduljunk az óvoda pedagógusaihoz.

 

 

Szólj hozzá Te is!
SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP

Adja meg születési időpontját!

VAGY

KÉREM AZ ELEMZÉST

HÍRLEVÉL