2018. július 17. - Endre, Elek
RSS hírcsatornák Pinterest Tweet
Megosztom
DXN termékek Az örök szerelem lakatja
Női Portál
2018. július 17. - Endre, Elek
RSS hírcsatornák Pinterest Tweet
Megosztom

Egészséges étrend a legkisebbeknek

V. Sas

Újra itt az ősz, s visszazökkentünk a normális kerékvágásba. Gyermekeink ismét iskolába járnak, mi pedig kétségbeesetten próbáljuk megosztani időnket a család, a munka és a háztartás között. De vajon a nagy rohanásban jut-e időnk odafigyelni az igazán fontos dolgokra?



Az őszi és téli időszakban a szervezet tartalékai kimerülnek és az immunrendszerünk is gyengébb, ezért kifejezetten fontos odafigyelnünk a legkisebbek táplálkozására, hiszen a megfelelően összeállított változatos étrend szükséges a megfelelő testi fejlődésükhöz, a növekedésükhöz, a szervezetük zavartalan működéséhez, hosszú távon az egészségük megőrzéséhez.

Az egyik legfontosabb étkezés a szénhidrátokban gazdag reggeli.

Figyeljünk oda, hogy gyermekeink soha ne induljanak el az iskolába üres hassal, az alacsony vércukorszint ugyanis csökkenti a koncentráló- és teljesítőképességet.
A szénhidrátok adják a leggyorsabban mozgósítható energiát, de a betegségek, fertőzések elleni védekezésben is fontos szerepet töltenek be. Gyermekednek mindig készíts tízórait is az iskolatáskába – szendvics és gyümölcs, ami ásványi anyagokkal és vitaminokkal is feltölti szervezetét.

- Amennyiben az ebédet az iskolai menzára bízzuk, akkor lehetőleg figyeljünk oda, hogy az ebéd és az otthon elkészített vacsora tápanyagokban kiegészítse egymást; ha az iskolában tészta az ebéd, otthon inkább egy könnyebb vacsorát készítsünk.

Az egyszerűség kedvéért vegyünk egy konkrét példát: az iskolai ebéd májgombócleves, mákos tészta, alma, akkor a könnyű vacsora lehet például tök- vagy burgonyafőzelék párolt hússal.

Tápanyagtartalom szempontjából a tészták a legértékesebbek ételek közé tartoznak, könnyen emészthető, gyorsan felszívó szénhidrátokkal, vitaminokkal, ásványi anyagokkal, valamint egyes fajtáik emésztést elősegítő ballasztanyagokkal azaz rostokkal látják el a szervezetet.
Hazánk egyik gasztronómiai sajátossága a tojásos tészta, amely a tojásnak köszönhetően tartalmaz teljes értékű fehérjéket, vitaminokat, leticint, vasat és egyéb fontos ásványi anyagokat is. Leginkább fő fogásként, pl. rakott tészta vagy köret formájába, pl. gombás csirkeragu mellé kerül terítékre, az ebéd, illetve a vacsora részeként.

- A vegyes változatos étrendben a tészták mellett párolt köretként, főzelékként, rakott és töltött egytálételként a jelentős rosttartalmú, vitaminokban és antioxidánsokban gazdag zöldség- és főzelékféléknek is fontos szerepe van. Mind a tésztás ételekkel, mind a zöldséges fogásokkal fogyasztott húskészítmények és tejtermékek, pl. sajtos tészta, vagy rakott karfiol a gyermekek növekedéséhez szükséges teljes értékű fehérjéket biztosítják napi szinten.


- Az uzsonna feladata, hogy a délutáni időszakban tápanyagokat, kalóriát biztosítson a leckét író, verset tanuló, számtanpéldát megoldó gyermek számára. Ilyenkor érdemes gyümölcsöt, salátát vagy valamilyen tejterméket választani, egy kevés pékáruval.

- A gyermek mindennapi kiegyensúlyozott étkezésére nekünk kell oda
figyelnünk. Változatosan, vegyesen állítsuk össze étrendjüket. Kapjon helyet étkezésükben a kenyér, a tészta, a rizs, a zöldségek, a gyümölcsök, a tejtermékek, a húsfélék, de bizonyos mennyiségben az édességek is. Így tudjuk leginkább biztosítani fejlődésüket, egészségüket.


Amellett, hogy mit fogyasztanak, a rendszerességnek is kiemelt szerepe van a gyerekek étkezésében. Naponta négy-ötszöri étkezés ajánlott, nyugodt körülmények között, hiszen folyamatosan szinten kell tartani a kicsik energiaszintjét.

A tápanyagokban gazdag változatos étrendnek köszönhetően gyermekeink kiegyensúlyozottak és egészségesek lesznek, s ez minden anyának megéri a fáradtságot.

Tudtad-e, hogy…

Minél fiatalabb a gyermek, annál jobban formálható egészségtudatos magatartása, pl. táplálkozása. A helyes étkezési szokások kialakítása, gyakorlati alkalmazása csak megfelelő információk, ismeretek és példák átadása van.

Az egészséges táplálkozási szokások kialakításában a családnak kiemelt szerepe útján valósulhat meg. 
Az egészséges életmódnak két meghatározó és egymással szoros kapcsolatban álló eleme az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás (energia-egyensúly). Mindkettő fontos szerepet tölt be a betegségmentes, minőségi élet kialakításában és megtartásában. Mindkettő jó közérzetet ad, fokozza a teljesítőképességet, erősíti a szív- és érrendszert, csökkenti a zsírtömeget, növeli a csontsűrűséget és az izomerőt.
 
A dietetikus tanácsa:

Az egészséges táplálkozás a vásárlással kezdődik!
Tervezze meg előre saját és gyermeki étrendjét és a szerint válasszon a boltok kínálatából.
A csomagoláson mindig nézze meg az összetételt és a szavatosságot.
A feliratok, például a feltüntetett energia- és tápanyagértékek és egyéb összetételi adatok sok segítséget adnak az élelmiszerek kiválasztásához és az étrend összeállításához.

Az evés örömforrás, de (m)értékkel (v)étkezz.

Friss vagy aszalt gyümölccsel, esetleg sótlan olajos magvakkal jutalmazd önmagad, és gyermeked.


Forrás: Fekete Krisztina, dietetikus

SzavazzSzavazzSzavazzSzavazzSzavazz

Személyre szabott horoszkóp ingyen!

Add meg a születésed időpontját!

Év: Hó: Nap:

óra perc mp

vagy napszakot:

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Top 3 olvasnivaló

10 szépség trükk, hogy 10 évvel fiatalabbnak tűnj - Érdemes bevetni!

10 szépség trükk, hogy 10 évvel fiatalabbnak tűnj - Érdemes bevetni!

Biztosan veled is gyakran előfordul, hogy fiatalabbnak érzed magad, mint ahogyan kinézel. Az időt ugyan nem lehet megállítani, de létezik néhány olyan módszer, amivel a külső és a belső éned között harmónia uralkodhat. Most mutatunk 10 olyan trükköt, amivel jó pár évvel fiatalabbnak tűnhetsz!

Tovább »
11 egészségkárosító dolog, melyet mindennap teszel, anélkül, hogy felismernéd

11 egészségkárosító dolog, melyet mindennap teszel, anélkül, hogy felismernéd

A szokások megváltoztatása nemcsak lehetséges, hanem néha szükséges is, hiszen néhány szokásunkat már régóta gyakoroljuk. De mi is lehete a baj a fényvédő, vagy a füstölő használatával? A legújabb tanulmányok szerint némely hétköznapi szokás igencsak káros hatással van az egészségre. Megmutatjuk, melyek ezek.

Tovább »
Elfogadsz egy igazán bölcs tanácsot? - Akkor segít a Bolondok Bölcsessége jóskártya

Elfogadsz egy igazán bölcs tanácsot? - Akkor segít a Bolondok Bölcsessége jóskártya

Szükséged lenne egy kis útmutatásra vagy jelre? Jó volna, ha valaki megmondaná, mit tegyél? Akkor fogadj el egy igazán bölcs tanácsot, egy olyat, amit csak egy bolond adhat! A Bolond valójában egy olyan archetípus, aki mindannyiunkban ott él. Egy szabad, független, őszinte lélek, aki mer hibázni, mert tudja, hogy abból tanulhat. Vajon mit tanácsolhat neked ez a bolond lélek?

Tovább »

Kalkulátor

A főzés technikája

Minden nő életében eljön az a pillanat – sőt talán a férfiakéban is –, amikor fakanalat vesz a kezében és alkotni kezd a konyhában. Vagy legalábbis próbál. Mert a kezdőknek minden fogalom, még a legalapvetőbb is új, ám a receptek többnyire nem

Még több kalkulátor »

Szakértők

Tőke Zoltán

Hangterapeuta

Kérdezz! »
Összes szakértő »
Tőke Zoltán

Társkereső

Társkereső
Horváth Mária Eva Erika Éva Mária 
Társkereső
Antal Attila Preky69 Gyula Attila 

Még több társkereső »

Női Portál oldaltérkép