2018. szeptember 26. - Jusztina
RSS hírcsatornák Pinterest Tweet
Megosztom
DXN termékek Az örök szerelem lakatja
Női Portál
2018. szeptember 26. - Jusztina
RSS hírcsatornák Pinterest Tweet
Megosztom

Egészséges étrend a legkisebbeknek

V. Sas

Újra itt az ősz, s visszazökkentünk a normális kerékvágásba. Gyermekeink ismét iskolába járnak, mi pedig kétségbeesetten próbáljuk megosztani időnket a család, a munka és a háztartás között. De vajon a nagy rohanásban jut-e időnk odafigyelni az igazán fontos dolgokra?



Az őszi és téli időszakban a szervezet tartalékai kimerülnek és az immunrendszerünk is gyengébb, ezért kifejezetten fontos odafigyelnünk a legkisebbek táplálkozására, hiszen a megfelelően összeállított változatos étrend szükséges a megfelelő testi fejlődésükhöz, a növekedésükhöz, a szervezetük zavartalan működéséhez, hosszú távon az egészségük megőrzéséhez.

Az egyik legfontosabb étkezés a szénhidrátokban gazdag reggeli.

Figyeljünk oda, hogy gyermekeink soha ne induljanak el az iskolába üres hassal, az alacsony vércukorszint ugyanis csökkenti a koncentráló- és teljesítőképességet.
A szénhidrátok adják a leggyorsabban mozgósítható energiát, de a betegségek, fertőzések elleni védekezésben is fontos szerepet töltenek be. Gyermekednek mindig készíts tízórait is az iskolatáskába – szendvics és gyümölcs, ami ásványi anyagokkal és vitaminokkal is feltölti szervezetét.

- Amennyiben az ebédet az iskolai menzára bízzuk, akkor lehetőleg figyeljünk oda, hogy az ebéd és az otthon elkészített vacsora tápanyagokban kiegészítse egymást; ha az iskolában tészta az ebéd, otthon inkább egy könnyebb vacsorát készítsünk.

Az egyszerűség kedvéért vegyünk egy konkrét példát: az iskolai ebéd májgombócleves, mákos tészta, alma, akkor a könnyű vacsora lehet például tök- vagy burgonyafőzelék párolt hússal.

Tápanyagtartalom szempontjából a tészták a legértékesebbek ételek közé tartoznak, könnyen emészthető, gyorsan felszívó szénhidrátokkal, vitaminokkal, ásványi anyagokkal, valamint egyes fajtáik emésztést elősegítő ballasztanyagokkal azaz rostokkal látják el a szervezetet.
Hazánk egyik gasztronómiai sajátossága a tojásos tészta, amely a tojásnak köszönhetően tartalmaz teljes értékű fehérjéket, vitaminokat, leticint, vasat és egyéb fontos ásványi anyagokat is. Leginkább fő fogásként, pl. rakott tészta vagy köret formájába, pl. gombás csirkeragu mellé kerül terítékre, az ebéd, illetve a vacsora részeként.

- A vegyes változatos étrendben a tészták mellett párolt köretként, főzelékként, rakott és töltött egytálételként a jelentős rosttartalmú, vitaminokban és antioxidánsokban gazdag zöldség- és főzelékféléknek is fontos szerepe van. Mind a tésztás ételekkel, mind a zöldséges fogásokkal fogyasztott húskészítmények és tejtermékek, pl. sajtos tészta, vagy rakott karfiol a gyermekek növekedéséhez szükséges teljes értékű fehérjéket biztosítják napi szinten.


- Az uzsonna feladata, hogy a délutáni időszakban tápanyagokat, kalóriát biztosítson a leckét író, verset tanuló, számtanpéldát megoldó gyermek számára. Ilyenkor érdemes gyümölcsöt, salátát vagy valamilyen tejterméket választani, egy kevés pékáruval.

- A gyermek mindennapi kiegyensúlyozott étkezésére nekünk kell oda
figyelnünk. Változatosan, vegyesen állítsuk össze étrendjüket. Kapjon helyet étkezésükben a kenyér, a tészta, a rizs, a zöldségek, a gyümölcsök, a tejtermékek, a húsfélék, de bizonyos mennyiségben az édességek is. Így tudjuk leginkább biztosítani fejlődésüket, egészségüket.


Amellett, hogy mit fogyasztanak, a rendszerességnek is kiemelt szerepe van a gyerekek étkezésében. Naponta négy-ötszöri étkezés ajánlott, nyugodt körülmények között, hiszen folyamatosan szinten kell tartani a kicsik energiaszintjét.

A tápanyagokban gazdag változatos étrendnek köszönhetően gyermekeink kiegyensúlyozottak és egészségesek lesznek, s ez minden anyának megéri a fáradtságot.

Tudtad-e, hogy…

Minél fiatalabb a gyermek, annál jobban formálható egészségtudatos magatartása, pl. táplálkozása. A helyes étkezési szokások kialakítása, gyakorlati alkalmazása csak megfelelő információk, ismeretek és példák átadása van.

Az egészséges táplálkozási szokások kialakításában a családnak kiemelt szerepe útján valósulhat meg. 
Az egészséges életmódnak két meghatározó és egymással szoros kapcsolatban álló eleme az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás (energia-egyensúly). Mindkettő fontos szerepet tölt be a betegségmentes, minőségi élet kialakításában és megtartásában. Mindkettő jó közérzetet ad, fokozza a teljesítőképességet, erősíti a szív- és érrendszert, csökkenti a zsírtömeget, növeli a csontsűrűséget és az izomerőt.
 
A dietetikus tanácsa:

Az egészséges táplálkozás a vásárlással kezdődik!
Tervezze meg előre saját és gyermeki étrendjét és a szerint válasszon a boltok kínálatából.
A csomagoláson mindig nézze meg az összetételt és a szavatosságot.
A feliratok, például a feltüntetett energia- és tápanyagértékek és egyéb összetételi adatok sok segítséget adnak az élelmiszerek kiválasztásához és az étrend összeállításához.

Az evés örömforrás, de (m)értékkel (v)étkezz.

Friss vagy aszalt gyümölccsel, esetleg sótlan olajos magvakkal jutalmazd önmagad, és gyermeked.


Forrás: Fekete Krisztina, dietetikus

SzavazzSzavazzSzavazzSzavazzSzavazz

Személyre szabott horoszkóp ingyen!

Add meg a születésed időpontját!

Év: Hó: Nap:

óra perc mp

vagy napszakot:

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Top 3 olvasnivaló

A jóból is megárt a sok! A túlzott folyadékbevitel is veszélyes!

A jóból is megárt a sok! A túlzott folyadékbevitel is veszélyes!

Szinte nincs nap, hogy ne hallanánk a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel fontosságáról, ami szükséges szervezetünk működéséhez, fizikai és szellemi teljesítőképességünkhöz, egészségünk megőrzéséhez és a jó közérzetünkhöz. Természetesen helyes erre felhívni a figyelmet, mégis érdemes megjegyezni, hogy a túlzott folyadékfogyasztás veszélyes is lehet.

Tovább »
Sikerül végigcsinálnod ezt a szörnyen bonyolult vizuális tesztet?

Sikerül végigcsinálnod ezt a szörnyen bonyolult vizuális tesztet?

Nem lesz könnyű dolgod, de talán pont ettől lesz olyan izgalmas ez a feladat! Nézd meg a cikkben található képeket és próbálj meg felelni a kérdésre, találd meg a képbe illő darabkákat. Minél többet agyalsz rajtuk, annál jobban dolgoztatod az agyadat, amit úgyis érdemes kihívások elé állítani, hogy fejlődjön és még sokáig éles és gyors maradhasson!

Tovább »
Milyen típusú szerelem jellemző rád? - Képes személyiségteszt

Milyen típusú szerelem jellemző rád? - Képes személyiségteszt

Az emberek általában meg vannak róla győződve, hogy tökéletesen és mélyrehatóan ismerik önmagukat. De vajon mindenkire igaz ez? Egyáltalán nem biztos… Ebből a személyiségtesztből megtudhatod, hogy milyen szerelem jellemző rád: szenvedélyes, romantikus, igéző, spontán, esetleg gyengéd? Többféle típus létezik, de vajon tudod-e, hogy te melyikhez tartozol?

Tovább »

Kalkulátor

Válaszd ki a szerencsekövedet!

A sok kő között valahol ott van a Tiéd is. Nem kell mást tenned, mint kiválasztani a listából, és elolvasni, mi az üzenete. Hagyd, hogy a megérzéseid vezessék a kezedet!

Még több kalkulátor »

Szakértők

Kegyes Éva

Protokoll és tánc szakértő

Kérdezz! »
Összes szakértő »
Kegyes Éva

Társkereső

Társkereső
Horváth Mária Eva Erika Éva Mária 
Társkereső
Ferenc Antal Attila Preky69 Gyula 

Még több társkereső »

Női Portál oldaltérkép