A Magyar Állami Operaházban szeptember 7-én látható először a világon olyan színházi produkció, amelynek megtekintéséhez 3D-s szemüveget kap a közönség, hiszen a vetített hátteret ezen keresztül élvezhetik majd. A nemzetközi alkotógárda már Budapesten próbál.
Talán a legizgalmasabb részhez értek a 3D-s opera- és balettelőadás alkotói. Míg egy film esetében a jeleneteket újra és újra össze lehet rakni, meg lehet vágni, könnyebb szinkronizálni a hangot, egy élő műsor esetében erre nincs lehetőség. A világpremierig hátralévő alig több mint két hét alatt a próbákon alakul majd ki, hogyan tudják ezt az eddig csak filmekben használt kifinomult szoftver rendszert élő produkcióban is alkalmazni.
Komlósi Ildikó, a nemzetközi operaszínpadok jelenleg egyik legismertebb mezzoszopránja, a produkció ötletadója, Judit szerepének megformálója, a közönségnek különleges élményt ígér: „Bartók zenéjét egy palettához tudom hasonlítani. Ezt a végtelen színvilágot egy egyszerű, megépített díszlettel nagyon nehéz bemutatni. Az új technológia, a 3D elképesztő mélységet ad a színpadképnek: fantasztikusan alakítható, formálható, mozgalmassá tehető. Ez a technika többet tud számunkra nyújtani, mint egy deszkákból és szögekből összeállított színpadkép.” A Bartók-mű előtt Ravel Bolerójára készült balettet láthat a közönség, ami a spanyol Ballet Espanol Ensemble előadásában, Lola Greco koreográfiájával kerül színre, ugyancsak 3D-s környezetben.
A vetített háttér készítéséért felelős Andrew Quinn, többek között a Mátrix, a Dark City és a Tomb Raider című filmek egyik alkotója. A számítógépes szakember két építésszel dolgozott együtt a látvány megteremtésén. Gian Marco Campanino és Marcella Gallotta hozták létre a vár főbb helyiségeit. „Hangulatukban a képek inkább egy sötét atmoszférát adnak majd a térnek, de aztán folyamatosan egyre szürreálisabb, álomszerű tájat ábrázolunk. A Bolero háttere inkább absztrakt, hiszen a színpadon is több a mozgás, a táncosokról nem szerettük volna elvonni a figyelmet. A fények itt is nagyon hangsúlyos szerepet kapnak majd.”
A szoftver, amit az előadás során használni fognak, a Touch Designer nevet kapta, és Greg Hermanovic, a sidefx szoftver Oscar díjas feltalálója alkotta meg. Ezt a programot olyan filmekben használták már mint a Mátrix, a Dark City, az Eredet és a Harry Potter filmek. Ez a piacon fellelhető legkorszerűbb real time 3d/interaktív/hangfelismerő szoftver.
Az alkotók ígérete szerint a látvány hatalmas mélység érzetét kelti majd a nézőkben. A virtuális, vetített tárgyak “kilépnek” majd a színpad mélységéből és szinte megérintik majd a közönséget. A szereplőket hagyományos lámpákkal világítják meg, így a polarizált lencsékkel tökéletesen látható lesz bárki a színpadon a 3D-s szemüvegen keresztül is.
Az alkotók szerint a legnagyobb kihívást az arányok megtalálása jelentette. Ennek kiküszöbölése érdekében mint minden televíziós, vagy filmes forgatáson, az előadás előkészületei során mindent újraalkotnak számítógépes grafikával, méghozzá a rajzfilmekhez használt technológiát követve.
Azoknak, akik már több Kékszakállú rendezést láttak, nem kell aggódniuk amiatt, hogy a zenekari hangzás szerepe csökken a látvány miatt. Komlósi Ildikó szerint épp ennek köszönhetően nem vész el a lényeg: „Ebben az operában a szólista nem engedheti meg magának, hogy akár csak egy pillanatra is oldalra fordítsa a fejét. Mindvégig arra kell koncentrálnia, hogy áténekelje a zenekart. Jobban szeretem a Kékszakállút koncertszerű előadáson énekelni. A mostani rendezés megadja nekem ezt a koncertszerű élményt. Ahhoz, hogy mindenhonnan jól látható legyen a vetített színpadkép, a tér első részét használjuk az interpretációra. Ez a vizuális rendszer összességében lehetővé teszi, hogy a tökéletes zenei és előadói színvonal megtartása mellett, kevés mozgással formáljuk meg a szerepet.”
A nemzetközi hírű operaénekesnő szerint a 3D-s előadás egy hosszabb távú célt is szolgál majd: „Az operának élnie kell. Haladni kell a korral, olyat kell ajánlanunk a színházakban, színpadokon, amire bejön a közönség, sőt még a fiataloknak is tetszik, és azt mondják: “Ez érdekesnek ígérkezik!”
A virtuális opera- és balettelőadás szeptember 7-én, 9-én és 10-én este látható a Magyar Állami Operaházban. Az előadás karmestere Győriványi Ráth György, a Magyar Állami Operaház mb. főzeneigazgatója. Az előadásokra jegyek még kaphatók az ismert jegyárusító helyeken és a Jegymester honlapján.
OLVASS TOVÁBB!
Öt dolog, amikről nem tudtad, hogy emberekről kapták a nevüket
Hány olyan tárgyat vagy fogalmat ismerünk a mindennapi életben, amelyek egy adott személynek köszönhetik a nevüket? Ez az öt példa megm...
SZÓRAKOZÁS8 tipp, ami segít a saját ízlésünkre szabni a sorozatgyártott bútorokat
Az otthonunkat a saját stílusunk és ízlésünk szerint berendezni mindig kihívás elé állít minket, de különösen igaz ez akkor, amikor...
SZÓRAKOZÁSOtthoni fogfehérítés natúr összetevőkkel? A Dr. Organic natúr szájápoló készítményeivel menni fog!
Azt, hogy kinek mennyire fehérek és ragyogóak a fogai, több tényező is meghatározza. Számít ugyan a genetika is, de legalább ekkora jel...
Tedd igazán nőiessé a telefonodat is!
A telefonod nem csak egy hasznos eszköz, hanem egy kifejezési mód is....
SZÓRAKOZÁS5 tipp, hogy minimális idő menjen el webshopunk logisztikájára
Amikor úgy döntünk, hogy az üzletünket egy webáruház formájában a világhálóra költöztetjük, egyszerre lehetünk izgatottak és tú...
SZÓRAKOZÁSVálasztanál otthonodul egy ódon, romos villát? - Isten hozott egy csodás, kísértetjárta világban!
Van az úgy, hogy nem mi választunk házat, hanem a ház választ minket. Így jár Karen White főhőse, Nola Trenholm, aki új életét New Or...
Adja meg születési időpontját!
VAGY
EZT EL KELL OLVASNOD
ÁLLATI CUKISÁGOK